• Sandvik/

Affärsområdeschefen för Sandvik Machining Solutions, Jonas Gustavsson, lämnar Sandvik

Jonas Gustavsson, affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions, har beslutat att lämna Sandvik för en roll som VD och koncernchef för ÅF, ett ingenjörs- och konsultföretag, listat på Nasdaq Stockholm.

- Jag vill uttrycka min tacksamhet för Jonas utmärkta prestationer inom Sandvik. Han har ansvarat för två affärsområden, Sandvik Materials Technology och Sandvik Machining Solutions, och han har spelat en nyckelroll i att förbättra och försvara deras resultat. Jonas har också, sedan 2011, varit en mycket uppskattad medlem av koncernledningen, säger Björn Rosengren, VD och koncernchef för Sandvik, som samtidigt önskar Jonas Gustavsson lycka till i den nya rollen.

Jonas Gustavsson har arbetat i Sandvik sedan 2008. Han lämnar Sandvik senast i slutet av juli 2017. Processen med att hitta hans efterträdare har inletts.

Stockholm 30 januari 2017

För ytterligare information kontakta Carina Aspenberg, presschef, Sandvik AB, tel 070 616 01 19 eller Ann-Sofie Nordh, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 08 456 14 94.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2015 omkring 45 000 anställda och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.