Processen att lämna affären för Mining Systems fortsätter

Sandvik har tidigare meddelat avsikten att slutföra avyttringen av verksamheten Mining Systems under det fjärde kvartalet 2016. Affären kommer inte att stängas enligt ursprungsplanen då enighet kring villkoren för slutförande ej uppnåtts.

Processen att lämna affären för Mining Systems fortsätter med olika intressenter. Mining Systems rapporteras fortsatt som avvecklad verksamhet i Sandviks finansiella rapportering.

– Jag är besviken över att vi inte lyckats stänga affären som planerat. Dock arbetar vi oförtrutet vidare på att hitta en lösning för att kunna lämna projektaffären Mining Systems, säger Sandviks VD och koncernchef Björn Rosengren.

Stockholm, 19 januari 2017

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, Chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 08 456 1494 eller Pär Altan, Chef för Extern Kommunikation, Sandvik AB, tel 070 616 2024.

Denna information är sådan information som Sandvik AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 januari 2017 kl. 08.00.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2015 omkring 45 000 anställda och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.