Sandvik förnyar kreditfacilitet

Sandvik AB och Sandvik Treasury AB har slutit ett avtal om en garanterad kreditfacilitet om 9 miljarder SEK med en löptid på fem år, med möjlighet till förlängning upp till sju år.

Kreditfaciliteten utgör Sandviks primära likviditetsreserv vilken bedöms tillräcklig för att möta alla normala kortfristiga likviditetsbehov. Den ersätter den befintliga kreditfaciliteten om 650 miljoner EUR samt 5 miljarder SEK vilken löper ut i februari 2018.

Kreditfaciliteten har ställts till företagets förfogande av följande banker: Citi, Handelsbanken och HSBC som ledande arrangörer och där utöver Bank of Tokyo-Mitsubishi, Danske Bank, Deutsche Bank, J.P. Morgan, Royal Bank of Scotland, SEB, Societe Generale, Standard Chartered Bank och Swedbank.

Dessa banker kommer att utgöra Sandviks framtida huvudsakliga relationsbanker.

Stockholm, 30 juni 2016

För ytterligare information, vänligen kontakta Anneli Walltott, tf Group Treasurer, tel 08 456 1317 eller Ann-Sofie Nordh, Chef för Investor Relations, tel 08 456 1494.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter, tjänster och service som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2015 cirka 46 000 anställda och en försäljning i över 150 länder på cirka 91 miljarder SEK.