Stororder på navelsträngsrör till Sandvik

Sandvik har skrivit avtal för leveranser av sömlösa rostfria rör för tillverkning av 250 kilometer navelsträngsrör, umbilicals. Rören ska länka samman en undervattensinstallation med en befintlig offshoreplattform. Kontraktsvärdet är beräknat till ungefär 700 MSEK och leveranser kommer att ske från slutet av 2017 och under första halvan av 2018.

- Vi är mycket stolta över att vara utvalda som rörleverantör för detta prestigefyllda kontrakt, vilket befäster vår position som den ledande tillverkaren av sömlösa rostfria rör för umbilicals, säger Michael Andersson, chef för produktområde Tube inom Sandvik Materials Technology. Navelsträngsrör – umbilicals – är ett system som används för att transportera energi, data och vätskor såväl mellan installationerna på havsbotten, som upp till anläggningarna på havsytan.

I den nu aktuella affären har parterna enats om att vid det här stadiet inte avslöja namnet på projektet eller kunden.

Ordern bokas under fjärde kvartalet 2017.

Stockholm den 24 oktober 2017

För ytterligare information kontakta:

Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, Sandvik AB, telefon +46 8 456 1494
Pär Altan, chef för extern kommunikation, Sandvik AB, telefon +46 70 616 2024

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.