Agil projektledning  – ny bok om rugby, poker och en ledarstil som vinner mark.

Boken Agil projektledning tar ett helhetsgrepp om en växande trend inom ledarskap och visar hur organisationer kan bli mer effektiva genom att strunta i planering, undvika att lova saker till kunderna och låta medarbetarna spela poker på arbetstid.

I det agila projektet har projektledaren reducerats till en stöttande coach. Gruppen styr sig själv och liknas vid ett rugbylag när det formerar sig vid nedsläpp. Den platta organisationen och de lösa boliner som präglar ledarskapet tillsammans med att man föredrar simpla blädderblock och post-it-lappar istället för tekniskt avancerade projektverktyg gör agil projektledning till en tämligen okonventionell arbetsform – som ger resultat.

"Företaget Yahoo! uppger att deras produktivitet ökade med 34 % efter att ha infört agila metoder”, säger författaren Tomas Gustavsson. ”De flesta som provar agila metoder blir förvånade över vilken energi och vilket driv som uppstår i projektgruppen! ”

I agila verksamheter planerar man så lite som möjligt eftersom man räknar med att kraven på projektet kan förändras. ”När projekt misslyckas är skälet nästan aldrig bristande planering. Snarare ser man ofta hur traditionellt styrda projekt brustit i flexibilitet inför ändrade krav eller oförutsebara hinder – risker som däremot agila projekt är byggda för att klara." En annan agil princip är att så länge som möjligt skjuta på åtaganden gentemot beställare och kunder.

Arbetssättet Agile (eng. smidig, rörlig) har vuxit fram i it-branschen och dess fördelar upptäcks nu av företag inom allt fler områden. I boken förklaras både tankegångarna bakom metoden, det praktiska tillvägagångssättet och de nästan löjligt enkla men lika kraftfulla verktyg som agila projektgrupper använder; bl.a. planning poker, projekttavlan och dagliga stå-upp-möten.

Författare
Tomas Gustavsson undervisar i projektledning vid Karlstads universitet och har arbetat med agila metoder sedan 2002. Hans förra bok utsågs till Årets projektledarbok av Svenskt Projektforum.

Titel: Agil projektledning
ISBN: 978-91-523-0936-0

Agil projektledning ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förlagsredaktör Agnes Junker på 08-696 85 85, mobil 0707-70 81 07 eller agnes.junker@sanomautbildning.se

Sanoma Utbildning hette tidigare Bonnier Utbildning och är en av de större aktörerna på den svenska läromedelsmarknaden.