Förbättra din beteendekompetens!

​En projektledare behöver utveckla både metodkompetens och beteendekompetens för att bli säker i sin roll. Det finns en hel del litteratur om metodkompetens, men detta är den första boken på marknaden som behandlar beteendekompetens i projektledning.

Första delen i boken handlar om hur projektet integreras i sin omgivning genom att projektledaren agerar helhetsorienterat och främjar struktur. Andra delen behandlar hur projektledaren leder projektet framåt genom att visa handlingskraft, flexibilitet, genomslagskraft och personlig integritet samt hur han kommunicerar effektivt. Den tredje delen beskriver hur projektledaren underlättar projektsamarbetet och den fjärde delen slutligen handlar om hur projektledaren kan utveckla sin självkänsla och självinsikt. Efter varje kapitel följer ett antal case som belyser verkliga händelser där projektledarens beteenden får betydelse för hur projekten framskrider.

Beteendekompetens i projektledning vänder sig till blivande och verksamma projektledare, chefer och företagsledare. Dessutom är den ett stöd för projektledare som vill certifiera sig enligt den internationella organisationen IPMA:s certifieringssystem.

Om författaren
Carina Cederlund har många års erfarenhet som projektledare och hon är assessor inom Svenskt Projektforum och certifierar inom IPMA:s certifiering i Sverige. Hon är själv B-certifierad projektledare, certifierad inom kravhantering och utbildad livs- och karriärcoach.

Titel: Beteendekompetens i projektledning
Författare: Carina Cederlund
ISBN: 978-91-622-9988-0

Beteendekompetens i projektledning ges ut på Bonnier Utbildning. För mer information och recensionsexemplar kontakta förläggare Rolf Johansson på 08-696 86 74 eller rolf.johanssson@bonnierutbildning.se.

Bonnier Utbildning startade år 1993. Företaget har sedan starten vuxit till att bli en av de större aktörerna på den svenska läromedelsmarknaden. Företaget ingår i Bonnierförlagen, som är en del av den familjeägda mediekoncernen Bonnier AB.