Förstå momsen!

Restaurangmoms och dubbelbeskattning av appar är bara två exempel på aktuella frågor på momsområdet. Men trots att momsen diskuteras flitigt är det få som vet hur skatten verkligen fungerar. Boken Mervärdesskattens grunder redogör på ett enkelt sätt för denna viktiga skatts konstruktion.

Momsen påverkar oss alla, varje dag. Varje gång vi som företagare eller privatpersoner köper något stöter vi på momsen. Men mervärdesskatt är även en nationell angelägenhet med sitt kassaflöde till staten och som styrinstrument i samhället. Att förstå momssystemet är därför en nödvändighet för både politiker och företagsledare, om rationella och affärsmässiga beslut ska kunna tas.

Moms – det är väl inte så komplicerat, det är ju bara 25 % in och ut! Detta är en kommentar som man ofta får. Men med mer insyn i momssystemet vaknar också intresset och behovet att lära sig mer om skattens möjligheter och fallgropar. Man upptäcker att momsen kan vara en både komplicerad och spännande skatt!”, säger Anna Sandberg Nilsson och Lena Westfahl, författare.

Mervärdesskattens grunder har en tydlig struktur där läsaren löpande introduceras till skattens viktigaste beståndsdelar. På så vis lämpar sig boken som en introduktion till området. I sin helhet ger boken en kortfattad bild av mervärdesskattelagen och dess koppling till EU och omvärlden.

Författare
Mervärdesskattens grunder är skriven av Anna Sandberg Nilsson och Lena Westfahl. Anna Sandberg Nilsson är momsexpert på Svenskt Näringsliv och Lena Westfahl arbetar med momsfrågor på Ernst & Young.

Fakta om boken
Titel: Mervärdesskattens grunder
ISBN: 978-91-523-0432-7

Mervärdesskattens grunder ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förlagsredaktör Kristoffer Edshage på 08-696 80 03 eller kristoffer.edshage@sanomautbildning.se.

Sanoma Utbildning startade år 1993. Företaget har sedan starten vuxit till att bli en av de större aktörerna på den svenska läromedelsmarknaden.