Health Management – ny bok om hälsa, service och ledarskap

Få områden är idag så omdiskuterade i Sverige som hälso- sjukvården och hur denna ska organiseras på bästa sätt. I den nya boken ”Health Management” förklaras fördelarna med att leda och organisera hälsoverksamheter utifrån ett serviceperspektiv.

Hälsa är viktigt i både vardagslivet och arbetslivet. God hälsa innebär ett ökat välbefinnande för individen och en högre lönsamhet för företag. Sjukdom är kostsamt och motverkar välfärden, och samhället har därför mycket att vinna på friska invånare.

”Behovet av friska medarbetare och en effektiv hälso- sjukvård med hög kvalitet har blivit allt större. En utveckling som ställer nya krav på hälsosektorns organisation, tjänster, lagstiftning och ledarskap, säger Lars Nordgren, författare, docent i tjänstevetenskap och tidigare sjukhusdirektör”

Chefer har stor makt att påverka medarbetarnas hälsa.  Boken Health Management förklarar vad som främjar medarbetarnas ”flow”, att arbeta utifrån sin inre motivation, och hur det gynnar tjänsternas kvalitet inom hälso- sjukvården. Läsaren får även inblick i varumärkets betydande roll och hur hälsoverksamheter (allt från sjukhus till friskvårdsanläggningar) organiseras på bästa sätt, samt vad ett modernt ledarskap innebär.

Inom området Service Management läggs fokus på kundernas upplevelse av en tjänst och hur kunden själv kan skapa värde av en upplevd tjänst. Genom att ta lärdom från teorierna inom Service Management kan hälso- och sjuvården bli både effektivare och uppnå högre kvalitet.

”Vad som händer när hälsa och service kombineras, och varför det är viktigt att kombinera dessa, är temat för denna antologi, säger Henrik Loodin, författare och doktor i sociologi”

I boken klargör forskare vid Lunds universitet hur service främjar bättre hälsa och skapar effektivare verksamheter och tjänster inom hälso- och sjukvård. Man kan läsa om vikten av serviceinnovationer, relevansen av juridisk kompetens och nödvändigheten av ömsesidig respekt i den dagliga verksamheten.

Health Management ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förlagsredaktör Karin Sörensen på karin.sorensen@sanomautbildning.se.

Henrik Loodin, författare och doktor i sociologi