Riskhantering i privat och offentlig verksamhet – en bok om intern styrning och kontroll

De senaste åren har en rad problem uppmärksammats i både privata och offentliga verksamheter, vilka har rört alltifrån oetiskt handlande till ekonomisk brottslighet. Uppmärksammade incidenter som rapporterats om i media har lett till att området intern styrning och kontroll vuxit sig starkare. Det handlar om hur företag och organisationer aktivt arbetar för att styra och kontrollera risker som är förknippade med verksamheter.

För inte länge sedan var intern styrning och kontroll ett relativt okänt begrepp för folk utanför revisionsbranschen. Så är inte längre fallet. Problem inom såväl privat som offentlig verksamhet förefaller ha brister i den interna styrningen och kontrollen som gemensam nämnare.

Intern styrning och kontroll är ett styr- och kontrollsystem som bidrar till att företag och organisationer har en rättvisande redovisning och rapportering, följer lagar och regler samt uppnår sina mål om effektivitet och produktivitet.

Att utforma, använda och följa upp intern styrning och kontroll är en utmaning för vilken organisation som helst. Att känna till området är därför viktigt i dagens näringsliv.

"Inte sällan reduceras intern styrning och kontroll till frågor av karaktären ordning och reda, vilket är ett misstag. Intern styrning och kontroll utgör ett fundament i företagens riskhantering", säger Olof Arwinge, författare.

Boken ger en grundläggande introduktion till intern styrning och kontroll. Boken är anpassad för den som möter området för första gången, men fungerar även för den som vill fördjupa sina kunskaper.

Olof Arwinge är ekonomie doktor och lärare vid Uppsala universitet på masterprogrammet i redovisning, revision och företagsanalys. Till vardags arbetar Olof i finansiell sektor och har tidigare bland annat arbetat på revisions- och rådgivningsföretag.

En introduktion till intern styrning och kontroll ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förläggare Kristoffer Edshage på kristoffer.edshage@sanomautbildning.se.

Olof Arwinge, författare