Holländskt universitetssjukhus väljer Sectras digitala patologilösning för primärdiagnostik

Linköping – 19 februari, 2019 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) får beställning av holländska universitetssjukhuset Radboudumc på IT-lösning för att digitalt granska patologibilder. Med lösningen kommer patologer kunna granska och samverka kring undersökningar på ett sätt som inte är möjligt med mikroskop. Det skapar förutsättningar för ökad effektivitet inom primärdiagnostiken och bidrar till en förbättrad cancervård.

– Sectras patologilösning och deras omfattande erfarenhet inom patologi och att jobba med universitetssjukhus i kombination med vårt eget världsledande arbete inom bildanalys kommer göra det möjligt för oss att öka effektiviteten och förbättra cancervården, säger Katrien Grünberg, chef på patologiavdelningen på Radboudumc.

Radboudumc hanterar cirka 250 000 glas per år och kommer med hjälp av en scanner från Sysmex göra samtliga av dem tillgängliga för att granskas digitalt. De digitala bilderna kommer att lagras i ett centralt arkiv från Sectra vilket gör dem tillgängliga för patologerna oavsett när och var de behövs. Eftersom Sectras lösning är leverantörsneutral och stödjer standardformatet DICOM kan Radboudumc fortsätta utveckla sin verksamhet utan att vara bundna till en specifik leverantör av skannrar eller informationssystem (Laboratory Information Management System). Sectras öppna gränssnitt ger också Radboudumc frihet kring bildanalysverktyg baserade på artificiell intelligens (AI). De kan välja att implementera AI-verktyg från Sectra, från andra leverantörer eller sina egenutvecklade verktyg.

– Vi är ser oerhört mycket fram emot att få jobba tillsammans med ett av Europas mest välrenommerade universitetssjukhus. Jag är säker på att det här samarbetet kommer bidra till vår fortsatta utveckling av patologilösningen och att vi tillsammans kommer bidra till att förbättra cancervården och vården för patienterna, säger Marie Ekström Trägårdh, vd Sectra Imaging IT Solutions.

Kontraktet signerades under tredje kvartalet av räkenskapsåret.

Om Sectras digitala patologilösning
Inom digital patologi erbjuder Sectra en komplett lösning för primärdiagnostik, där både lagringslösningar och en avancerad granskningsarbetsstation ingår. Lösningen möjliggör för patologer att diagnostisera och rapportera med högre precision och på kortare tid per undersökning, vilket bidrar till en förbättrad cancervård. Arbetsstationen skapar rätt förutsättningar och verktyg för patologens dagliga arbete i en digital miljö. Den minskar även risken för de skador som det tidskrävande och manuella arbetsflödet innebär. Sectras digitala patologilösning möjliggör smidig delning av digitala bilder och patientinformation, vilket är särskilt viktigt för stora sjukhusgrupper och effektiviserar arbetsflödet för konsultationer, fryssnitt och expertutlåtanden.

Den digitala patologilösningen är en del av Sectras helhetslösning för hantering av medicinska bilder, som även stöder radiologi, kardiologi, mammografi, ortopedi och andra medicinska bilder.

Träffa Sectra på ECR
Sectras helhetslösning för medicinsk bilddiagnostik, inklusive digital patologi, visas näst på branschmässan ECR i Wien. Boka ett möte med Sectra för att se lösningen på plats.
Boka ett möte med Sectra på ECR > >

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +4670 82 35 610

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2017/2018 till 1267 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, kardiologi och ortopedi. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 800 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Sectras patologilösning och deras omfattande erfarenhet inom patologi och att jobba med universitetssjukhus i kombination med vårt eget världsledande arbete inom bildanalys kommer göra det möjligt för oss att öka effektiviteten och förbättra cancervården.
Katrien Grünberg, chef på patologiavdelningen på Radboudumc