Sectra levererar nationell bildhanteringslösning för mammografiscreening i Nederländerna

Linköping – 10 oktober, 2017 – Sectra (STO: SECT B) skriver flerårigt avtal med den holländska mammografiorganisationen (FSB) som beställer en nationell bildhanteringslösning. Med Sectras lösning kommer de 59 mobila enheterna, de 11 fasta mammografimottagningarna och de 29 granskningsenheterna som används runt om i Nederländerna kunna utföra och granska mammografiundersökningar var som helst, när som helst. Projektet siktar på att optimera screeningprocessen och att göra samtliga enheter helt uppkopplade via Internet.

– Att införa en lösning för mammografi på nationell skala är ett exceptionellt IT-projekt. Det holländska mammografiprogrammet är ett av de effektivaste i världen och det faktum att de valt Sectra gör mig otroligt stolt, säger Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB.

FSB verkar på mandat av fem regionala screeningorganisationer som tillsammans ansvarar för det nationella screeningprogrammet i Nederländerna. Programmet inkluderar ungefär 2,2 miljoner kvinnor i åldern 50-75 år. Varje år kallas häflten av dessa kvinnor till screening varav ungefär 80 procent väljer att delta. Att projektet ska införas på nationell nivå, samt det faktum att det levereras som ett tjänsteavtal gör projektet helt unikt. De 59 mobila enheter som involveras kommer att röra sig mellan tusen olika platser runt om i Nederländerna. Sectra kommer tillhandahålla en komplett lösning för hela programmet som innefattar lagring, visning och kommunikation av bilder och information. Detta gör Sectras lösning till världens enskilt största bildhanteringslösning som används av ett screeningprogram.

Implementationen innefattar en migrering av över sju miljoner mammografiundersökningar och en gradvis installation av systemet i de olika mobila enheterna.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 15 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2016/2017 till 1141 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, kardiologi  och ortopedi. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Att införa en lösning för mammografi på nationell skala är ett exceptionellt IT-projekt. Det holländska mammografiprogrammet är ett av de effektivaste i världen och det faktum att de valt Sectra gör mig otroligt stolt.
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB