Sectra skriver flerårigt avtal med stort sjukhus i Portugal

Ett av Portugals största sjukhus, Hospital de São João, har valt Sectra som sin leverantör av PACS- produkter och tjänster.

Avtalet innebär att Sectra tillhandahåller system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS) och service och support till Hospital de São João. Med denna order blir Sectra huvudleverantör av digitala radiologilösningar till samtliga fem offentliga sjukhus i Porto.

Hospital de São João är beläget i Porto, Portugals näst största stad. Sammanlagt utför sjukhuset cirka 300 000 undersökningar per år, en siffra som förutses växa till 400 000 under de kommande åren då man integrerar ytterligare kliniska avdelningar som producerar digitala röntgenbilder, såsom gastroenterologi och kardiologi.

"Sectra har bred erfarenhet av att leverera och underhålla verksamhetskritiska IT-system", säger Afonso Pedrosa, IT-chef på Hospital de São João. " Sectra har under årens lopp utvecklat djup kunskap inom radiologi och kommer att kunna ge oss ett värdefullt stöd i vår fortsatta utveckling av verksamheten."

"Att samtliga offentliga sjukhus i Porto valt Sectra som leverantör är ett kvitto på vår starka position och vårt engagemang i att möta våra kunders behov. Det är också ett erkännade av våra mycket kompetenta medarbetare", säger Carlos Cardoso, chef för Sectras verksamhet i Spanien och Portugal.