Sectra tecknar långsiktigt avtal med Karolinska Universitetssjukhuset – levererar IT-tjänst för hantering av medicinska bilder och patientinformation

Sectra (STO: SECT B) har tecknat ett nytt flerårigt avtal med Karolinska Universitetssjukhuset som köper tjänst för effektiv hantering av röntgenbilder och patientinformation (PACS och RIS). Tjänsten är den första i sitt slag i Sverige där leverantören tar helhetsansvar för teknik, förvaltning och service av sjukhusens radiologiska IT-system. Ordervärdet uppgår till 207 miljoner kronor.

Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största universitetssjukhus. Sectra har levererat medicinska IT-system till Karolinska Universitetssjukhuset i mer än 15 år. Tjänsten ersätter bland annat det tidigare system som Sectra levererat och har serviceavtal på hos Karolinska Universitetssjukhuset. Den nya tjänsten innefattar även RIS och nya funktioner för exempelvis dosmonitorering, statistikverktyg och avancerad volymvisualisering.

Nära och långsiktiga samarbeten med krävande och högproduktiva kunder som Karolinska universitetssjukhuset är bakgrunden till att våra radiologiska IT-system får toppbetyg av kunder över hela världen, säger Ann-Sofi Mikaelsson, VD för Sectra Sverige AB. Att Karolinska ger oss förtroendet att leverera dessa verksamhetskritiska tjänster visar att Sectra är en pålitlig partner och att våra lösningar är stabila och erbjuder den funktionalitet och prestanda som krävs för att ge patienterna högkvalitativ och säker vård.

- För Karolinska Universitetssjukhuset är det långsiktiga partnerskapet för att få en effektiv och ändamålsenlig tjänst viktigt. Det har därför varit en grundbult i upphandlingen som har föregått det avtal vi nu träffat med Sectra. Partnerskapet ställer krav på att tjänsten ges möjlighet att utvecklas kontinuerligt, framhåller Lars Johanson, projektägare och systemägare för RIS/PACS, Huvuddivisionen samt Johan Henriksson, biträdande överläkare och sektionschef på Röntgenkliniken Solna, Karolinska Universitetssjukhuset.

Den första versionen av Sectras PACS installerades på röntgenavdelningen i Mjölby/Motala för över 20 år sedan. Idag används det av vårdgivare i stora delar av världen och över 70 miljoner röntgenundersökningar hanteras årligen med systemet. Genom avtalet med Karolinska Universitetssjukhuset har Sectra tagit ett nytt steg genom att PACS paketerats tillsammans med RIS och övriga delar till en sammanhållen tjänst med höga krav på tillgänglighet, prestanda och säkerhet.

Denna information är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2015, kl 08:10.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

För Karolinska Universitetssjukhuset är det långsiktiga partnerskapet för att få en effektiv och ändamålsenlig tjänst viktigt. Det har därför varit en grundbult i upphandlingen som har föregått det avtal vi nu träffat med Sectra. Partnerskapet ställer krav på att tjänsten ges möjlighet att utvecklas kontinuerligt.
Nära och långsiktiga samarbeten med krävande och högproduktiva kunder som Karolinska universitetssjukhuset är bakgrunden till att våra radiologiska IT-system får toppbetyg av kunder över hela världen. Att Karolinska ger oss förtroendet att leverera dessa verksamhetskritiska tjänster visar att Sectra är en pålitlig partner och att våra lösningar är stabila och erbjuder den funktionalitet och prestanda som krävs för att ge patienterna högkvalitativ och säker vård.
Ann-Sofi Mikaelsson, VD för Sectra Sverige AB