Sectras delårsrapport för perioden maj-juli 2015: Stark operativ tillväxt och resultatutveckling

Pressmeddelande - Linköping den 7 september, 2015 - IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) redovisar utfallet för första verksamhetskvartalet 2015/2016. Bolagets affärsområden Imaging IT Solutions och Secure Communications ökar såväl omsättning som resultat. Exklusive en engångspost som gällde patentförsäljning i jämförelsekvartalet, ökar Sectrakoncernen rörelseresultatet med 29,8 procent och nettoomsättningen med 14,7 procent.

Kvartalet i siffror

• Sectrakoncernens orderingång uppgick till 299,9 MSEK (388,1).
  • Nettoomsättningen uppgick till 224,9 MSEK (212,4), vilket motsvarar en ökning med 5,9 procent. Exklusive post av engångskaraktär avseende patentförsäljning för 16,3 MSEK under jämförelsekvartalet, ökade nettoomsättningen med 14,7 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 31,4 MSEK (40,5), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,0 procent (19,0). Exklusive posten av engångskaraktär under jämförelse­kvartalet ökade rörelseresultatet med 29,8 procent.
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 6,6 MSEK (28,0). Flera stora långsiktiga kundprojekt är i installationsfas, vilket belastar kassaflödet.

Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB, kommenterar

– Första kvartalet föregående år hade Sectra en relativt stor engångspost gällande försäljning av patenträttigheter. Jämför vi utvecklingen exklusive engångsposten ökade koncernens operativa rörelseresultat med 29,8 procent och omsättningen med 14,7 procent. Det är en utveckling som vi är stolta över. Förbättringen under kvartalet beror delvis på att vi de senaste åren har tecknat många långsiktiga kontrakt som nu bidrar något till att utjämna säsongsvariationer i koncernens omsättning.

– Båda våra affärsområden Imaging IT Solutions och Secure Communications ökar såväl omsättning som resultat för den senaste 12-månadersperioden. Inom säker kommunikation har vi nått internationella försäljningsframgångar med vårt koncept för ett säkert ekosystem för talad kommunikation, med flera olika telefonmodeller och flera säkerhetsklasser integrerade i samma säkerhetslösning.

– Utvecklingen inom Sectras största affärsområde Imaging IT Solutions är inte bara ett resultat av att marknaden växer. Vi ser också att antalet offertförfrågningar ökar till följd av att fler och fler vårdgivare runt om i världen har fått upp ögonen för våra stabila produkter och höga kundnöjdhet. Positivt för kvartalet är att både ny- och tilläggsförsäljning har bidragit till ökad orderingång på flera marknader. Detta gäller bland annat USA, där vi i år ökar tillväxtsatsningarna och börjar märka effekten av de senaste två årens topplaceringar i marknadens viktigaste kundnöjdhetsutvärdering. Under kvartalet fick vi exempelvis en order från den stora amerikanska sjukvårdskedjan Carilion Clinic som är ny kund till Sectra.

– Orderingången ligger på en fortsatt god nivå och väl över vår nettoomsättning, även om den är lägre än jämförelsekvartalet. Som förväntat är orderingången nu inte lika hög i Storbritannien, som förra verksamhetsåret var den marknad där Sectras orderingång ökade mest. Fastän variationen mellan kvartalen vad avser omsättningen har minskat något med de långa driftskontrakten, så har variationen vad avser orderingången snarare ökat. När vi till exempel tecknar ett femårigt driftavtal redovisas hela orderbeloppet vid undertecknandet, men omsättningen fördelas över kontraktets löptid när systemen har tagits i drift hos kunden.

För ytterligare kommentarer och information se bifogad delårsrapport.

Presentation av delårsrapporten

Sectra presenterar delårsrapporten vid en telefonkonferens med VD Torbjörn Kronander och CFO Simo Pykälistö.

Tid: 7 september 2015 kl. 14:00

För att delta ring in på:

• SE: +46 8 566 427 00
  • UK: +44 20 342 814 08
  • US: +1 855 753 22 36

eller följ online via: http://media.fronto.com/cloud/sectra/150907/

Presentationen hålls på engelska. En inspelad version finns efteråt tillgänglig på Sectras hemsida www.sectra.se/irwebcast.

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 7 september 2015 kl 13:00 (CET).

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Citat