Vårdgivare på Nya Zeeland väljer Sectras IT-lösning för mammografi

Linköping – 12 december, 2017 – Sectras (STO: SECT B) IT-lösning för att hantera mammografibilder är nu i drift på St Marks Brest Centre på Nya Zeeland. Med den heltäckande lösningen från Sectra får radiologerna på St Marks Breast Centre tillgång till alla bilder och granskningsverktyg från en och samma inloggning.

– Med Sectras lösning har vi möjlighet att granska alla typer av radiologibilder, såsom mammografi-, MR- och tomosyntesbilder, från en och samma arbetsstation. Det innebär att vi får en heltäckande lösning som ger oss en samlad överblick av varje patient. Sedan implementationen kan vi se såväl tidsbesparingar som effektiviseringar i våra arbetsflöden, säger Debbie Van Ryswyk, general manager på St Marks Breast Centre.

Lösningen är såld som en tjänst, vilket innebär att St Marks Brest Centre betalar per genomförd undersökning. Cirka 80,000 undersökningar från kundens tidigare system har migrerats till Sectras lösning.

Effektiv läsning med Sectras mammografilösning
Sectras IT-lösning för hantering av mammografibilder har världsledande funktionalitet som effektiviserar arbetsflödet för såväl screening som klinisk mammografi. I en och samma lösning kan bilder av olika typer och från olika leverantörers modaliteter visas sida vid sida. Detta inkluderar även digitala patologibilder liksom fotografier. Läkaren får därmed enkelt en fullständig överblick av patienten, vilket leder till en effektivare vård. För fjärde året i rad har Sectra PACS tilldelats förstapriset i kundnöjdhet (Best in KLAS) i USA för stora sjukhus och för tredje året i rad bland kunder i länder utanför USA.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 16 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2016/2017 till 1141 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, kardiologi  och ortopedi. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Debbie Van Ryswyk, general manager på St Marks Breast Centre