Semcon vinnare av Volvo Cars Open Innovation Challenge 2013

Semcon utsågs den 4 juli till vinnare av Volvo Cars Open Innovation Challenge 2013 inom Active Safety. Motiveringen löd att Semcon skapat en ny kundfunktion som är originell, har tydligt kundvärde, är okomplicerad och kan implementeras relativt lätt. Juryn valde Semcon i tuff konkurrens med andra bolag som ÅF, Consat, Viktoria Swedish ICT, Cybercom och HiQ för att nämna några.

“Vi är mycket stolta över vinsten. Det är en bekräftelse på att vår idé är relevant och attraktiv. Vi har en stor fördel av att ha expertis inom olika områden på Semcon som kunde bidra. Vi hade dessutom väldigt roligt” säger Magnus Carlsson, gruppchef Systems & Software, Semcon.

”Vi på Vehicle ICT Arena har arrangerat tävlingen tillsammans med Volvo Car Corporation. Vi är ett nätverk för en öppen miljö för innovation och kompetensförsörjning inom fordons-IT, som bidrar till att stärka svensk konkurrenskraft inom hållbar och säker mobilitet”, Kent-Eric Lång, projektledare, Vehicle ICT Arena.

Semcons medverkan i tävlingen kan ses som en del i satsningen att vara involverad i teknikutveckling på ett tidigt stadie. Semcons fordonsforskning är huvudsakligen inriktat på fyra utvalda fokusområden: Safe, Lean, Light och Smart. Dessa områden är ett tvärsnitt av Semcons verksamhet, som inkluderar allt från elektronik och beräkningsmetodik till konceptuell design.

”Resultatet från innovationstävlingen har varit över förväntan och de inskickade bidragen har överlag haft mycket hög kvalitet. Vår ambition är att föra in det vinnande förslaget från Semcon i produktion. Jag hoppas också att denna tävling kan inspirera till fortsatt dialog mellan Volvo Car Corporation och externa bolag kring funktionsutveckling inom säkerhet”, säger Mikael Edvardsson, Director Safety Electric and Function, Volvo Car Corporation.

Magnus Carlsson, Systems & Software, Semcon, 0733-989 391
Anders Atterling, IR & PR-ansvarig, Semcon, 0704-472 819

Semcon är en global partner inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,6 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina och Spanien.