Bokslutskommuniké för 2018-01-01 - 2018-12-31

Sammanfattning av bokslutskommuniké

Perioden (2018-01-01 – 2018-12-31)

•  Nettoomsättningen uppgick till 11 (66) TSEK.
  •  Resultat efter finansiella poster var -9 431 (-8 746) TSEK.
  •  Resultat per aktie* uppgick till cirka -0,30 kr (-0,28) SEK.
  •  Soliditeten** uppgick per den 31 december 2018 till 19 % (34 %).

Fjärde kvartalet (2018-10-01 – 2018-12-31)

•  Nettoomsättningen uppgick till 0 (4) TSEK.
  •  Resultat efter finansiella poster var -2 739 (-3 657) TSEK.
  •  Resultat per aktie* uppgick till -0,09 (-0,12) SEK.

* Periodens resultat dividerat med 30 977 753 aktier per 2018-12-31. ** Eget kapital dividerat med totalt kapital.

För hela Bokslutskommunikén med sammanställning av väsentliga händelser, allmänt om bolaget och verksamheten samt rapporter vänligen gå till länken nedan där du finner hela Bokslutskommunikén bifogad som pdf.

"VD Johan Olsson kommenterar

Vi har avslutat 2018 och jag vill nu summera både året som gått och perioden som jag varit i SensoDetect samt titta lite framåt samtidigt som vi summera de väsentliga händelser som skett i Bolaget.

Mitt uppdrag startade för drygt 2 år sedan med målet att genomföra förändringsarbetet för att bygga en stabil grund för SensoDetect och se till att bolaget nu på allvar kan ge sig ut på marknaden. Där står vi nu och även om det tagit ett par månader längre än de 2 år som vi satte som mål så har det baserats på strategiska beslut som tagits för att få en stabil grund för fortsättningen. Vi tog bland annat beslut i höstas att skjuta upp introduktionen efter att vi såg mycket högre tillförlitlighet med den nya BERA 3.1 och det var ett korrekt beslut enligt mig även om det för våra ägare naturligtvis var en besvikelse, eftersom de räknade med att vi skulle lanserat 2018. Många steg har tagits i denna riktning och på det stora hela kan jag konstatera att vi genomfört de planerade förändringar vi satt upp.

Grunden för en positiv utveckling under kommande år är nu lagd!

Bolaget har börjat arbeta med en ny organisation för ökat fokus på marknad och försäljning. Den nuvarande organisationen bygger på i huvudsak experter och konsulter som varit extremt viktiga i förvandlingen av bolaget och för att få en stabil plattform att nu arbeta vidare från. Dessa har arbetat, under ledning av vår COO, Jonas Hagberg, oförtröttligt med att säkerställa en hög tillförlitlighet, enkel hantering och effektiva lösningar. Behovet av utveckling och vidare arbete med både BERA och analysverktyg innebär inte att dessa kommer att försvinna men att bolaget nu kan omfördela en del av sina resurser mot mer marknadsinriktade insatser och personal. Året kommer att kräva en ny och mer marknadsorienterad organisation som snabbt kan ta tillvara det stora intresse som finns för produkten.

Under året har SensoDetect uppnått ett antal viktiga milstolpar. Jag konstaterar att SensoDetect under 2018 har förstärkt sin IP-portfölj väsentligt. Vi har fått ett antal patent godkända i Europa, Singapore, Kanada och inte minst i USA. Patentportföljen är en viktig del i alla med-tech bolag och vi har nu fyra olika patentfamiljer som vi upprätthåller i syfte att få ett fullgott skydd och öka vår attraktivitet hos kunder och samarbetspartners. Det ger ett starkt skydd och en bra bas i förhandlingar både med distributörer och andra samarbetspartners.

De tekniska framsteg som gjorts under året är omfattande och leder nu till att vi kan efter validering och studier från bl.a. Bolivia och Sverige påbörja marknadslanseringen av BERA 3. Våra system är nu både enkla att använda, effektivare och bredare i sina svar än något annat alternativ. Fler inom vården kan ta till sig och använda systemen, utan att vara experter på teknik, med enkelhet, stabilitet och trygghet. Denna effektivisering är ett krav inte bara från mig utan även från kunderna som vill ha snabba och tydliga testsvar utan att behöva vänta på svar från analytikerna.

Vi genomförde en emission i början på året som totalt tillförde SensoDetect cirka 8 MSEK före emissionskostnader för att säkra bolagets kapitalbehov. Detta har som beräknat täckt behovet under 2018 och vi är mycket nöjda med det intresse och förtroende som investerarna visade. Kapitalbehovet för bolaget 2019 är väldigt beroende på hur snabbt lanseringen av BERA kommer ske. Vi har några enheter tillgängliga för leverans till intresserade kliniker men om intresset ökar snabbt kommer bolaget att behöva producera ytterligare enheter. Det är redan planerat en leverans under våren av ytterligare 20 enheter men om detta kommer räcka är mycket beroende på hur intresset utvecklar sig när bolaget väl börjar att aktivt arbeta med att ställa ut enheter till intresserade kliniker. Samtidigt vet vi att ROI för varje enhet är ca 3-6 månader och att det därför snabbt kan ge ett positivt kassaflöde, men en överbryggning under mellantiden kommer att behövas. Styrelsen har under ledning av ordförande PO Rosenqvist tittat på flera alternativ och även om det finns ett stort bemyndigande har man valt att avvakta med en större emission. Det omedelbara kapitalbehovet kan täckas av en mindre emission som kan följas av antingen en större företrädesemission eller av andra finansiella lösningar så som brygglån eller leasing. Detta för att ta tillvara aktieägarnas intresse och undvika att på en låg aktievärdering emittera fler aktier än nödvändigt. Vår bedömning är att så snart lanseringen kommer igång finns det fler mer attraktiva lösningar på finansiering och kapitalisering av bolaget.

Planen för lansering av nya BERA 3 kvarstår och det pågår en mycket febril aktivitet för att få allt att falla på plats och det är min övertygelse att bolaget kommer att klara dessa mål och få en positiv skjuts under 2019.

Lund 12 februari 2019

Johan Olsson

Verkställande direktör,

SensoDetect Aktiebolag (publ)"

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 feb 2019.

SensoDetect belyser genom patenterad utrustning hjärnstammens reaktioner på ljudstimuli i syfte att ge sjukvården tydliga avvikelser och mönster för användning inom främst psykiatrin. Målet är att öka effektiviteten inom psykiatrin och därmed nyttan för sjukvården, samhället, patienter och anhöriga. SensoDetect är sprunget ur mångårig forskning vid Kliniskt psykoakustiskt laboratorium i Lund. Bolagets aktie är listad på Spotlight Stock Market.