Delårsrapport för 2016-01-01 till 2016-09-30

• Sammanfattning av delårsrapport

Perioden (2016-01-01 – 2016-09-30)
  • Nettoomsättningen uppgick till 0 (4) kkr.  
  • Resultat efter finansiella poster var -5 559 (-5 947) kkr. 
  • Resultat per aktie* uppgick till cirka -0,31 (-0,33) kr. 
  • Soliditeten** uppgick per den 30 september 2016 till 61 % (77 %).

Tredje kvartalet (2016-07-01 – 2016-09-30) 
  • Nettoomsättningen uppgick till 0 (4) kkr.  
  • Resultat efter finansiella poster var -1 780 (-1 560) kkr. 
  • Resultat per aktie* uppgick till -0,10 (-0,09) kr.

* Periodens resultat dividerat med 17 920 526 aktier per 2016-09-30.

** Eget kapital dividerat med totala tillgångar.

Med ”Bolaget” eller ”SensoDetect” avses SensoDetect AB (publ) med organisationsnummer 556682-7464.

Styrelseordförande VD Pär Henriksson kommenterar

Den 17:e juni tillträdde jag posten som styrelseordförande i SensoDetect. Styrelsen vitaliserades efter genomförande av en genomlysning av bolaget såväl tekniskt, organisatoriskt som ekonomiskt. Nu har några intensiva månader passerat, det har varit en slitsam tid. Nu har vi inte bara en genomtänkt plan för hur förändringasarbetet skall genomföras utan också tagit det första steget i enlighet med denna plan genom att utse Johan Olson till VD. Planen har presenterats för styrelsen som antagit denna i sin helhet.

Som tidigare meddelats har planeringen inför de nu pågående aktiviteterna har pågått en längre tid. En mycket kompetent entreprenörsgrupp har ställt sig helhjärtat positiva till planen. Det är inte minst glädjande att Johan Källstrand, en av Bolagets ursprungliga grundare och tillika en av upphovsmännen till SensoDetect® BERA, tar en aktiv del i detta förändringsarbete. Johan kan produkten, känner marknaden och är en otrolig entreprenör. Jag delar hela gruppens entusiasm, vi konstaterar att det är en utmaning men att det är oerhört inspirerande att få en möjlighet att operativt stötta och leda SensoDetect mot framgång och att få tillföra den kunskap och erfarenhet som finns i gruppen.

Personligen har jag arbetat aktivt med utvecklingen av SensoDetect® BERA-systemet på konsultbasis och följt bolaget sedan 2006. Jag vet att det finns en marknad med ett tydligt behov. Bolagets potential är stor något som också affärspressen konstaterade när SensoDetect placerades på den prestigefyllda listan över Sveriges 33 mest lovande företag. Jag känner ett moraliskt ansvar och vill bidra till att SensoDetect får tillbaka den position och värdering som bolaget förtjänar. Framför allt vill jag att alla patienter skall få tillgång till den nytta som vår teknik kan bidra med i form av objektivitet och snabbhet som beslutsstöd vid bedömning av vanliga psykiska åkommor. SensoDetect® BERA kan utgöra ett viktigt vapen i kampen mot det växande behovet och de växande köerna inom psykiatrin. SensoDetect ligger rätt i tiden, ny teknik och e-hälsa är nödvändig för effektivisera vården och höja kvalitén.

Den riktade nyemission som avslutades i början av juli, blev fulltecknad och tillförde bolaget cirka 3 MSEK före emissionskostnader. Denna emission var ett led i de finansieringsaktiviteter där även en företrädesemission ingick. Företrädesemissionen blev övertecknad till cirka 215 procent och tillförde bolaget cirka 2,2 MSEK före emissionskostnader. Vi är givetvis mycket nöjda med det positiva utfallet. Dessvärre skedde ett beklagligt beräkningsmisstag hos en extern rådgivare i samband med tilldelningen av aktier i företrädesemissionen. En uppmärksam aktieägare påtalade misstaget som, efter intensiva diskussioner med rådgivaren, korrigerades genom ytterligare en mindre riktad nyemission till dem som till följd av misstaget tilldelades för få aktier – och även denna nyemission fulltecknades.

Den 8:e november meddelas att Johan Olson, 45 år, entreprenör och företagare, har accepterat erbjudandet att gå in som VD i SensoDetect. Därmed är en viktig punkt i förändringsarbetet genomförd. Johan har rätt bakgrund och erfarenhet, han har varit verksam som konsult med bland annat SensoDetect som kund. Johans skall som daglig ledare genomföra den framtagna förändringsplanen tillsammans med personalen och med stöd av styrelsen när han tillträder den förste december. Johan har varit verksam inom Medicinsk Teknik, IT, mm i såväl Sverige som i utlandet. Han har arbetat aktivt med olika EU-frågor där han bland annat hjälpt företag att få olika former av EU-stöd, under senare tid har han fungerat som EU-kommissionens coach för SME:s i Sverige.

Själv känner jag Johan mycket väl, vi har arbetat tillsammans under många år inte minst med SensoDetect. Johan är en person fylld av energi och idéer, han är fokuserad, envis och tar inte nej som ett svar. Johans marknadsinriktning och goda kontakt med aktörer runt om i Europa kommer att underlätta i den fortsatta processen. Hans kunskaper inom det regulatoriska området och kvalitetssäkring är en klar poäng. Det faktum att Johan känner såväl personalen, produkten som marknaden kan bli direkt avgörande. Johan är den vitamininjektion som SensoDetect behöver, jag är glad att Johan släppt andra engagemang till förmån för uppdraget som VD för SensoDetect.

Med Johan som tillträdande VD, en person som är väl insatt, känner bolaget och delar min syn på bolagets potential, känner jag stor tillförsikt inför framtiden.

Pär Henriksson

Styrelseordförande

SensoDetect Aktiebolag (publ)

Tillträdande VD Johan Olson - replik

Jag har accepterat uppdraget att leda SensoDetect av flera skäl. Det främsta skälet är att jag, liksom investerargruppen, vet att marknaden behöver SensoDetects produkt. Jag har hjälpt SensoDetect sedan 2006, då jag tillsammans med Pär Henriksson deltagit i utvecklingen av den första ”kommersiella” versionen av SD BERA. Företaget befinner sig nu i ett läge där jag kan göra nytta och lyfta blicken mot en mer internationell marknad. Investerargruppen har tagit fram en plan, i denna har bland annat erbjudandet och affärsmodellen setts över, bolaget kommer att fokusera på den internationella marknaden. Efter att ha tagit del av planen som investerargruppen presenterat bedömer jag och vi är på rätt väg såväl tekniskt som affärsmässigt, mitt uppdrag är att genomföra. Jag skall bygga en stabil grund för SensoDetect och se till att bolaget nu på allvar ger sig ut på marknaden och berättar att vi finns. För såväl mig, investerargruppen och bolaget är transparens viktigt. Jag kommer att se till att marknaden får rikligt med information. Det kommer att bli en spännande resa!

Tillträdande VD

SensoDetect Aktiebolag (publ)