Johan Olson tillträder som VD i SensoDetect

Johan Olson, 45 år, entreprenör och företagare, har accepterat erbjudandet att gå in som VD i SensoDetect. Johan har rätt bakgrund och erfarenhet, han har varit verksam som konsult med bland annat SensoDetect som kund. Johans roll som daglig ledare är att tillsammans med personalen och styrelsen genomföra den förändringsplan som har tagits fram av investerargruppen och beslutats i styrelsen. Johan tillträder sin tjänst senast den förste december i år.

Ett av investerargruppens fokusområden i förändringsarbete är nu genomfört, en ny VD har utsetts. Johan Olson är 45 år och bosatt i Bjärred utanför Lund. Johan är entreprenör och har varit verksam inom Medicinsk Teknik, IT, Fastigheter och dagligvaror. Hans arbetsområde har varit i Sverige såväl som utomlands. Johans uppdrag är att lyfta företaget såväl organisatoriskt, som avseende produkt och marknad. Johan är en positiv person och van ledare med erfarenhet av både företagsledning och styrelsearbete. Johan har ett starkt fokus på försäljning och marknad, dessutom ett starkt engagemang rörande just SensoDetects affärsområde då han tillsammans med Styrelseordföranden hjälpte SensoDetect redan i en mycket tidig fas. Johan Olson har arbetat aktivt med olika EU-frågor och där han bland annat hjälpt företag att få olika former av EU stöd, under senare tid har han fungerat som EU-kommissionens coach för SME:s i Sverige.

”Jag accepterade uppdraget av flera skäl. Det främsta skälet är att jag, liksom investerargruppen, vet att marknaden behöver SensoDetects produkt. Jag har hjälpt SensoDetect sedan 2006, då jag tillsammans med Pär Henriksson deltagit i utvecklingen av den första ”kommersiella” versionen av SD BERA. Företaget befinner sig nu i ett läge där jag kan göra nytta och lyfta blicken mot en mer internationell marknad. Investerargruppen har tagit fram en plan, i denna har bland annat erbjudandet och affärsmodellen setts över, bolaget kommer att fokusera på den internationella marknaden. Efter att ha tagit del av planen som investerargruppen presenterat bedömer jag och vi är på rätt väg såväl tekniskt som affärsmässigt, mitt uppdrag är att genomföra. Jag skall bygga en stabil grund för SensoDetect och se till att bolaget nu på allvar ger sig ut på marknaden och berättar att vi finns”, säger Johan Olson, tillträdande VD.

”Jag känner Johan mycket väl, vi har arbetat tillsammans under många år och inte minst med SensoDetect som gemensam kund. Johan är en person fylld av energi och idéer, han är fokuserad, envis och tar inte nej som ett svar. Johans marknadsinriktning och goda kontakt med aktörer runt om i Europa kommer att underlätta i den fortsatta processen. Hans kunskaper inom det regulatoriska området och kvalitetssäkring är en klar poäng. Det faktum att Johan känner såväl personalen, produkten som marknaden var direkt avgörande. Johan är den vitamininjektion som SensoDetect behöver, jag är glad att han nu släppt andra engagemang till förmån för SensoDetect. Johan är väl insatt och känner bolaget, vi har samma syn på bolagets potential, styrelsen och jag delar samma stora tillförsikt inför framtiden och backar Johan till fullo”, säger Pär Henriksson.

Pär H Henriksson
Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag
E-post: per@henriksson.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2016.