Korrigerar tilldelningsmisstag med beslut om mindre nyemission

Till följd av ett beräkningsmisstag hos en extern rådgivare i samband med den nyligen genomförda företrädesemissionen har en felaktig tilldelning av 192 055 aktier dessvärre skett. En del av de som hade rätt till tilldelning av aktier tecknade utan företrädesrätt har kommit att tilldelas för få aktier. För att rätta till detta misstag emitterar SensoDetect 192 055 nya aktier. För att minimera skadan och snabba upp processen för de drabbade har bolagets ordförande ställt aktier till förfogande som lån till den finansiella parten som genomför korrigeringen. De som fått tilldelning felaktigt med för många aktier kommer naturligtvis inte att beröras. Den externa rådgivaren står för samtliga kostnader för SensoDetect i detta ärende.

SensoDetect genomförde nyligen en företrädesemission som tecknades till 215 procent, vilken tillförde bolaget cirka 2,2 miljoner kronor före avdrag för kostnader, motsvarande cirka 2,0 miljoner kronor efter avdrag för kostnader. I denna emission erbjöds allmänheten att teckna aktier utan företrädesrätt. Tilldelning skulle i första hand ske till dem som även tecknat aktier med företrädesrätt och då i förhållande till hur många aktier som tecknats med företrädesrätt. Beräkningen kom dock till följd av ett misstag av en extern rådgivare att ske baserat på hur många aktier som tecknats utan företrädesrätt innebärande att till exempel två personer som tecknat 1 000 aktier vardera utan företrädesrätt kom att tilldelas lika många aktier, oberoende av hur många aktier de tecknat med företrädesrätt. Rådgivaren har tagit på sig det fulla ansvaret för det inträffade.

Bolaget har valt att kompensera dem som förfördelats genom att besluta om en nyemission som riktas till dessa personer. Genom nyemissionen erbjuds dessa personer möjlighet att teckna aktier för samma teckningskurs som i företrädesemissionen. Var och en av de förfördelade tecknarna kommer att erbjudas att teckna så många aktier ytterligare som motsvarar mellanskillnaden mellan den felaktiga tilldelning som kommit att ske och den korrekta tilldelning som skulle ha skett. De som kommit att tilldelas fler aktier än som bort ske kommer naturligtvis att få behålla dessa.

Genom emissionen ökas aktiekapitalet i SensoDetect med högst 32 649,35 kronor genom utgivande av högst 192 055 aktier till teckningskursen 0,78 kronor. Genom emissionen kan bolaget som mest komma att tillföras cirka 150 000 kronor. Bolaget kommer inte att drabbas av några ytterligare kostnader med anledning av den nya nyemissionen. Nyemissionen medför vid full teckning en utspädning på omkring en procent.

De personer som är berättigade till teckning kommer att erhålla en emissionsredovisning genom bolagets försorg. Bolaget kommer att återkomma med tidsplan så snart emissionsbeslut fattats, vilket beräknas ske under denna vecka. Emissionen avses fattas av styrelsen med stöd av det bemyndigande som beslutades på bolagets årsstämma. För att säkerställa att tilldelning ska kunna ske snabbt kommer styrelseordförande att låna ut så många aktier som tecknas.

”I mitt uppdrag som nytillträdd Styrelseordförande och tillförordnad VD ingår bland annat att arbeta för att stärka SensoDetects anseende. Det inträffade underlättar dessvärre inte. Jag ber oreserverat om ursäkt för missen, den är olycklig och djupt beklaglig. Som bolag väljer SensoDetect att anlita kompetenta rådgivare för komplicerade transaktioner som denna, trots detta blev det fel. Jag vill samtidigt passa på att tacka den aktieägare som kontaktade mej personligen och ställde frågor som till slut medförde att felet uppdagades. Jag hoppas innerligt att den lösning som vi nu initierar med detta PM, trots bakgrunden, kan leda till något positivt. Jag understryker att styrelsen och jag kommer att göra allt för att kompensera de som drabbats. Ni kommer alla att kontaktas personligen inom kort – säger Pär Henriksson”

Pär H Henriksson
Styrelseordförande och tillförordnad VD, SensoDetect Aktiebolag
E-post: per@henriksson.se