Ny publikation – ”Neurofysiologiska tester kan hjälpa till att diagnostisera oklara fall "

ImedPub tidskrifter har idag valt att offentliggöra ett verk av Sören Nielzén, MD, PhD, psykiatrisk institution Lunds universitet, om "A neurofysiologiska tester kan hjälpa till att diagnostisera oklara fall ". Slutsatsen i denna studie understryker användbarheten av biologiska markörer inom psykiatrin för att stödja diagnostiska och terapeutiska utvärderingar. Resultaten kan få konsekvenser för lokala psykiatriker avseende framtida diagnos, medicinering och allmän behandling av patienter.

En ny artikel av Sören Nielzén, en av Sensodetects grundare, har idag offentliggjorts on-line i Acta Psychopathologica Vol. 3 Nr 2: 7. Den består av en beskrivning av användningen av cABR under diagnostiska överväganden i oklara fall inom psykiatrin. cABR förändringar är specifika för psykiska störningar och dessa är hitintills möjliga att utvärderas för schizofreni, ADHD och ASD (autism), [Källstrand J, Nehlstedt S, Sköld M, Nielzén S; Lateral asymmetri och minskad framåtmaskerings kraft i början av hjärnstammen auditiva framkallade svar i schizofreni; Psychiatry Research, febr 2012]. Pågående forskning inom affektiva störningar kommer att bredda den kliniska användbarheten av metoden. Den nuvarande artikeln är en fallstudie där en Patienten bad om en andra åsikt om hennes livslånga schizofren diagnos. Hon önskade att bli av med tillhörande upplevda trauma. De kliniska differentialdiagnostiska resonemang leder till tvivel om diagnosen som nu betraktas som "instabil personlighet med borderline psykotiska disposition ". I följande cABR test har patienten uppnått kongruens upp till 62 procent med ASD jämförelsegrupper, 56 procent med ADHD grupper, men endast 21 procent med schizofrena grupper. Resultaten kan få konsekvenser för patient fortsatta mottagning och behandling inom det vårdsystemet.

Läs mer på http://psychopathology.imedpub.com/

"Jag ser detta som ytterligare ett bevis på att vår teknik är en anledning till ett nytt paradigm inom analys och test inom vården. cABR kan ge en bild över flera olika potentiella diagnoser och öppnar upp för vården att få en helhetsbild som dessutom inte går att manipulera lika enkelt som vanliga enkättester. Det ger dessutom läkare möjlighet att tydligt kvantifiera och därmed ge myndigheter och ev. försäkringsbolag bättre underlag", Säger Vd Johan Olson, Sensodetect

Pär H Henriksson

Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag (publ)

E-post: per@henriksson.se

Sensodetect belyser genom patenterad utrustning hjärnstammens reaktioner på ljudstimuli i syfte att ge sjukvården tydliga avvikelser och mönster för användning inom främst psykiatrin. Målet är att öka effektiviteten inom psykiatrin och därmed nyttan för sjukvården, samhället, patienter och anhöriga.