Positiva resultat i pilotstudie för SensoDetect®-metoden avseende barn och ungdomar med autism

Under november – december 2015 har en pilotstudie vid barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Lund/Eslöv genomförts, i vilken SensoDetects metod har identifierat autism-typiska markörer. Målsättningen i närtid är att initiera en valideringsstudie för biomarkörer i syfte att identifiera eller utesluta samsjuklighet avseende autism och ADHD.

Vid barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Lund/Eslöv har en extern forskargrupp under ledning av Docent Magnus Lindvall utfört hjärnstamsaudiometri (mätning av hjärnstamsaktivitet orsakad av ljudstimuli) på 30 patienter med diagnosen autism (13 pojkar samt 17 flickor; ålder 7-17 år). SensoDetect identifierade i studien autism-typiska markörer (kännetecken i hjärnstamsaktivitet) i jämförelse mot tidigare evaluerade patienter med diagnosen ADHD samt mot friska kontroller.

Målsättningen i närtid är att forskargruppen vid barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Lund/Eslöv initierar en valideringsstudie för biomarkörer i syfte att identifiera eller utesluta samsjuklighet avseende autism och ADHD.

- Att bedöma tidsåtgång för att genomföra en valideringsstudie är ofta svårt, men blir resultatet positivt kan försäljning påbörjas av dessa objektiva biomarkörer som komplement vid diagnosticering och adekvat behandling, säger Martin Terins, VD SensoDetect.

Docent Magnus Lindvall kommenterar:
- Det finns idag inget diagnostiktest för autismdiagnoser utan endast ett flertal tester som är behjälpliga vid diagnostiken. De flesta av dessa tester har låg specificitet. Det är av stort intresse att ett diagnostiktest för autism utvecklas. Ett tillförlitligt diagnostiktest har viktiga ekonomiska implikationer för föräldrar till barn med autism. De får tillgång till barn- och ungdomshabilitering, vårdbidrag, ökad pedagogisk hjälp i skolan samt inte minst LSS (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) som ger livslång hjälp inom många områden som exempelvis boende och arbete. Det är således viktigt för både individen och samhället att en entydig diagnos ställs.

Martin Terins
VD, SensoDetect Aktiebolag
Telefon: 046 - 15 79 04, 0705-27 21 10
E-post: martin.terins@sensodetect.com

SensoDetect Aktiebolag är sprunget ur mångårig forskning vid Kliniskt psykoakustiskt laboratorium i Lund. Den underliggande tekniken i SensoDetects mätinstrument, SensoDetect® BERA, utgår från hjärnstamsaudiometri. SensoDetect är verksamt inom tre produktområden; objektiva diagnosstöd (Diagnosis), undersökning av läkemedels och andra substansers verkan på centrala nervsystemet (Pharma) och forskningsinstrument (Research). Bolagets aktie är noterad på AktieTorget.