SensoDetect – blindstudie genomförd

I en nyligen genomförd blindstudie noteras signifikanta markörer för ADHD, Aspergers syndrom och schizofreni

Utfallet i studien ”Biologiska markörer och neurofysiologiska metoder i psykiatrisk diagnostik” som tillsammans med psykiatriska kliniker i Stockholm initierades 2012 har preliminärt analyserats. Studien var blind och omfattade totalt 41 deltagare.

För samtliga undersökta diagnosgrupper återfanns signifikanta markörer, den mest signifikanta fanns för schizofreni med en sensitivitet på 100 % och specificitet på 75 %. För Aspergers syndrom hade den bästa markören en sensitivitet på 62 % och specificitet på 79 % och för ADHD var dessa värden 63 % respektive 73 %.

Resultaten var dock blandade vad gäller en stor del av de markörer som är kopplade till smala tidsintervall vilket motsvarar små regioner i hjärnstammen. Dessa gav inga utslag vilket till stor del kan förklaras av en felkälla som identifierats efter studien. Den potentiella felkällan är ett handhavandefel som kan medföra att datakvalitet blir avsevärt sämre. Det korrekta handhavandet beskrivs numera noga i manualen såväl som i instruktioner till användarna.

För schizofreni föll ett av två testade indexen ut med en sensitivitet på 60 % och en specificitet på 92 % och ingen testperson utan psykiatrisk diagnos föll ut. För ADHD samt Aspergers syndrom gav de sammanvägda indexen inga signifikanta resultat. På indexnivå är studieresultaten bristfälliga, detta ligger i linje med interna fynd.

I det pågående förändringsarbetet inom SensoDetect ingår att tona ner eller helt släppa diagnoser och därmed sammanvägda diagnosindex i marknadsföringen. Kontakter med experter inom psykiatrin har bekräftat att marknadsföringen som diagnosverktyg varit felaktig, vilket även denna studie stödjer. Läkare ställer diagnoser, inte apparater. SensoDetect BERA har däremot, vilket denna studie också visar, en unik förmåga att tydliggöra avvikelser i hjärnstammen som kan tyda på funktionsnedsättning eller störning, därmed har tekniken potential att utgöra ett viktigt stöd för läkaren när hon fattar beslut.

-”Studien visar tydligt att SensoDetect BERA och BAS kan hitta markörer för samtliga undersökta diagnoser i ett blint material. Detta har lyckats trots ett mätfel kopplat till bristfälliga instruktioner till användarna, instruktioner som SensoDetect har åtgärdat idag. Vi konstaterar samtidigt att sammanvägning av avvikelser förstör den avvikelsebild som vi får fram för varje testperson, varför vi kommer att sluta med sammanvägda diagnosindex. Istället kommer vi att peka på faktiska avvikelser i hjärnstammen där blindstudien tydligt visar att såväl sensitivitet som specificitet är mycket hög. Sammantaget är denna studie ett viktigt led i förfiningen av vår metod och innebär startskottet för vår nya produkt som vi kommer att beskriva inom kort”, säger Johan Olson, VD, SensoDetect.

-”Dessa resultat stärker fenomenologiskt kopplingen mellan avvikelser vid psykiatriska sjukdomar och vår teknik. Studien är tillsammans med de artiklar som 2016 publicerats i ledande neurovetenskapliga tidskrifter ett viktigt led i metodens utveckling, inte minst då vi nu lämnar sammanvägda diagnosindex och istället fokuserar på enskilda traits”, säger Docent Sören Nielzén, medicinskt ansvarig SensoDetect.

För ytterligare information kontakta:

Johan Olson                                                                   Pär H Henriksson

VD, SensoDetect Aktiebolag (publ)                               Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag (publ)

Telefon: 0705-424600                                                   Telefon: 070-547 09 85

e-post: jo@sensodetect.se                                            e-post: per@henriksson.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 december 2016.