SensoDetect – Patent Euroasia klara för nationell registrering

SensoDetect har meddelats att registreringen 2108550EA i Euroasia området godkänts.

SensoDetects patentombud, Awapatent, har meddelat att SensoDetects huvudportfölj har godkänts i Euroasia(Armenien, Azerbajdzjan, Vitryssland, Kirgizistan, Kazakstan, Moldavien, Ryssland, Tadzjikistan och Turkmenistan) . IP portföljen har därmed förstärkts väsentligt avseende framför allt en mycket viktig marknad, Ryssland.

I dessa länder råder liknande problem inom psykiatrin som i resten av världen. Intresset finns inom psykvården där SensoDetect BERA kan användas för ”screening” eller som ett beslutsstöd. De nu beviljade patenten stärker skyddet ytterligare för SensoDetect i länder där det finns flera intressenter avseende SensoDetects plattform BERA och de tillhörande analysverktygen.

”Vi kommer omedelbart att göra en nationell registrering i Rysssland då marknaden där är mycket intressant för framtiden. Ryssland och flera andra länder i det forna öst satsar mycket på modern medicinsk teknik och det är viktigt att vara med på sådana marknader.” säger VD Johan Olson

”Jag konstaterar att vi fortsätter stärka vår IP-portfölj enligt plan. Nu i ett område som utgör en mycket stor framtida marknad. Psykiatrin i dessa länder brottas med samma utmaningar som psykvården i resten av världen. Jag ser därför detta som en mycket viktig milstolpe som gör det möjligt för oss att flytta fram våra positioner och söka partners på främst den Ryska marknaden”, säger Ordförande Jan Andersson,

Jan Andersson

Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag (publ)

E-post: jan@sensodetect.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 september 2017.

Vd, Johan Olson, SensoDetect AB (publ.)
Styrelseordförande, Jan Andersson, SensoDetect AB (publ.)