SensoDetect – Samarbete fördjupas med Dr Afzal Ghazala

Sensodetect har tillsammans med Londonbaserade Dr Afzal Ghazala diskuterat och nu även skickat in en ansökan om en studie rörande en ny metod för att med ljud minska hörselhallucinationer vid psykossjukdomar till Vinnova.

Schizofreni och psykossjukdom med förekomst av hörselhallucinationer drabbar omkring en
procent av världens befolkning. Medicinering är viktig men har begränsad effekt på
hörselhallucinationer. Vidare avstår vissa individer av olika anledning medicinering.
Därför är det angeläget med komplementära behandlingsformer, gärna lättanvända och till
lågt pris, för att kunna erbjudas globalt.
SensoDetect arbetar inom psykoakustik och psykiatrisk forskning tillsammans med Dr Afzal Ghazala, en Londonbaserad psykiatriker med livslång erfarenhet av behandling av psykiskt sjuka, som föreslår en hörlursbaserad apparatur som med självvalda ljudsekvenser maskerar och minskar hörselhallucinationer.

Den totala budgeten för projektet är 420kkr och, om Vinnova godkänner, beräknas starta i april och avslutas vid årsskiftet. Det etablerade samarbetet fortsätter som vanligt, men diskussioner först även för andra möjliga projekt och tillämpningar då båda parter anser att det är av stor vikt att fortsätta utröna möjligheterna med Sensodetects system BERA och verktyg BAS.

”Projektet visar att vår utrustning har potential inom så många fler områden än vi hittills haft fokus på och därför tycker jag det är intressant att söka även för dessa lite mindre studier. Det kanske viktigaste, som jag ser det, är att det visar att vi bara skrapat lite på ytan av marknaden inom forskning för Sensodetects system”, säger VD Johan Olson

e-post: jo@sensodetect.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 januari 2017.

Sensodetect belyser genom patenterad utrustning hjärnstammens reaktioner på ljudstimuli i syfte att ge sjukvården tydliga avvikelser och mönster för användning inom främst psykiatrin. Målet är att öka effektiviteten inom psykiatrin och därmed nyttan för sjukvården, samhället, patienter och anhöriga.