Sensodetect - Tillförs ca 5 Mkr genom en riktad emission

Styrelsen i SensoDetect AB (publ.) har, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 17 juni 2016, genomfört en riktad nyemission som tillför Sensodetect AB 5,1 MSEK före emissionskostnader.

• Emissionen omfattar 4 250 000 nya aktier riktade mot en i förväg bestämd och avgränsad grupp investerare med långsiktigt intresse i SensoDetects utveckling, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Bolaget genomför en riktad emission istället för en företrädesemission av tids- och kostnadsbesparingsskäl, något som förväntas gynna alla aktieägare.
  • Teckningskursen var 1,20 kronor. Rabatten krävdes för att attrahera investerare med hänsyn till den låga likviditeten i aktien och tidsrymden för vilket ”going concern” givit upphov till.
  • Det totala emissionsbeloppet uppgår till 5,1 MSEK och har därmed inte föranlett krav på upprättande av prospekt.
  • Antalet tecknare är totalt 19 stycken vilka har framfört önskemål att vara anonyma.
  • Personer i investerargruppen har vederlagsfritt varit garanter inför den riktade emissionen i den händelse de tillfrågade skulle tacka nej, denna garanti har inte utnyttjats.
  • Kostnaden för emissionen beräknas uppgå till cirka 100 000 kronor, vilket avser konsultarvoden.

Bakgrund och motiv

Den riktade emissionen genomförs för att stärka Sensodetects finansiella ställning och tillföra rörelsekapital. Bolaget kommer efter emissionens registrering att ha sammanlagt 20 920 526 aktier, och aktiekapitalet ökas därmed med 722 500 kronor. Emissionen medför en spädningseffekt om ca 14 % för befintliga aktieägare. Det kapitaltillskott som emissionen innebär påverkar Bolagets framtida kostnader för rörelsefinansiering på flera sätt, bland annat genom att minska behovet av kortfristig upplåning.

Bolagets revisor har inför årsstämman tryckt på kravet om ”going concern” varför man bedömt att denna emission är en viktig del i vår långsiktiga planering. Den stärker således bolaget, framåt, i den pågående omstruktureringen av verksamheten som redan pågår. Revisors kraven generellt på ”going concern” har stärkts och emissionen markerar därmed mycket tydligt att Sensodetect har kapital även om förväntade intäkter försenas. Förväntade intäkter får enligt god revisors sed ej räknas med i ”going concern” oavsett ”tyngd” vilket således föranlett styrelsen att ta detta beslut för att tydligt och snabbt avfärda eventuella frågetecken.

”Sensodetect går in i en ny fas av konsolidering och med tydligt fokus på tillväxt med lönsamhet. Emissionen är ytterligare ett steg i denna riktning, och förväntas bidra positivt till bolagets helårsresultat”, säger Johan Olson, VD, Sensodetect.

Se tecknare i bifogad pdf-fil.

e-post: jo@sensodetect.se

Pär H Henriksson

Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag (publ)

E-post: per@henriksson.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2017.

Sensodetect belyser genom patenterad utrustning hjärnstammens reaktioner på ljudstimuli i syfte att ge sjukvården tydliga avvikelser och mönster för användning inom främst psykiatrin. Målet är att öka effektiviteten inom psykiatrin och därmed nyttan för sjukvården, samhället, patienter och anhöriga.

VD Johan Olson