SensoDetect har beslutat om riktad nyemission för att rätta tilldelningsmisstag

Styrelsen för SensoDetect har den 5 augusti 2016 med stöd av årsstämmans bemyndigande beslutat om den nyemission som bolaget den 2 augusti 2016 offentliggjorde att man planerade att göra för att rätta till felaktig tilldelning. Bolaget har beslutat att emittera 192 055 nya aktier till teckningskursen 0,78 kronor. Emissionen riktar sig till dem som till följd av misstaget kom att tilldelas för få aktier i företrädesemissionen. Dessa personer kommer att kunna teckna aktier under perioden 9-23 augusti 2016.

SensoDetect genomförde nyligen en företrädesemission som tecknades till 215 procent, vilken tillförde bolaget cirka 2,2 miljoner kronor före avdrag för kostnader, motsvarande cirka 2,0 miljoner kronor efter avdrag för kostnader. I denna emission erbjöds allmänheten att teckna aktier utan företrädesrätt. Tilldelning skulle i första hand ske till dem som även tecknat aktier med företrädesrätt och då i förhållande till hur många aktier som tecknats med företrädesrätt. Beräkningen kom dock till följd av ett misstag av en extern rådgivare att ske baserat på hur många aktier som tecknats utan företrädesrätt innebärande att till exempel två personer som tecknat 1 000 aktier vardera utan företrädesrätt kom att tilldelas lika många aktier, oberoende av hur många aktier de tecknat med företrädesrätt. Rådgivaren har tagit på sig det fulla ansvaret för det inträffade.

Bolaget har nu med stöd av bemyndigande beslutat av årsstämman beslutat om en nyemission riktad till de personer som till följd av den felaktiga tilldelningen kom att tilldelas för få aktier. Genom nyemissionen erbjuds dessa personer att teckna aktier för samma teckningskurs som i företrädesemissionen, 0,78 kronor, under perioden 9-23 augusti 2016. Var och en av de förfördelade tecknarna erbjuds att teckna så många aktier ytterligare som motsvarar mellanskillnaden mellan den felaktiga tilldelning som kommit att ske och den korrekta tilldelning som skulle ha skett. De som kommit att tilldelas fler aktier än som bort ske berörs inte.

Genom emissionen ökas aktiekapitalet i SensoDetect med högst 32 649,35 kronor genom utgivande av högst 192 055 aktier till teckningskursen 0,78 kronor. Genom emissionen kan bolaget som mest komma att tillföras cirka 150 000 kronor. Bolaget kommer inte att drabbas av några ytterligare kostnader med anledning av den nya nyemissionen. Nyemissionen medför vid full teckning en utspädning på omkring en procent. Vid full teckning kommer bolaget efter den nu aktuella nyemissionen och den tidigare genomförda företrädesemissionen att ha ett aktiekapital på 3 046 489,42 kronor fördelat på 17 920 526 aktier.

För att säkerställa att tilldelning ska kunna ske snabbt kommer styrelseordförande att låna ut så många aktier som tecknas.

Pär H Henriksson
Styrelseordförande och tillförordnad VD, SensoDetect Aktiebolag
E-post: per@henriksson.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 augusti 2016 kl. 13.00.

SensoDetect Aktiebolag är sprunget ur mångårig forskning vid Kliniskt psykoakustiskt laboratorium i Lund. Den underliggande tekniken i SensoDetects mätinstrument, SensoDetect® BERA, utgår från hjärnstamsaudiometri. SensoDetect är verksamt inom tre produktområden; objektiva diagnosstöd (Diagnosis), undersökning av läkemedels och andra substansers verkan på centrala nervsystemet (Pharma) och forskningsinstrument (Research). Bolagets aktie är noterad på AktieTorget. www.sensodetect.se