SensoDetect presenterar ny strategi och lanserar ny produkt 2018

Den nya styrelsen och anställda på SensoDetect har de senaste 4 månaderna arbetat med att detaljera bolagets långsiktiga strategi samt säkra medel och resurser för att förverkliga densamma. Tack vare detta arbete och de starka bevis som presenteras i forskning från Uppsala Universitetssjukhus, ”Auditory brainstem response (ABR) profiling tests as diagnostic support for schizophrenia and adult attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)”, för vår teknologi är vi nu i ett läge där vi kan dela vår Mission, Vision, strategi och målsättningar med aktieägare och potentiella nya investerare.

Psykisk ohälsa är ett stort problem

Psykisk ohälsa är ett stort problem för länder över hela världen. ”At any given time” lider mer än 450 miljoner människor av någon slags psykisk ohälsa*. Påverkan på deras liv och närstående är djupgående, inklusive prematur dödlighet, arbetslöshet och social stigma för att bara nämna några. Att ta hand om dessa patienter är kostsamt eftersom processen för att ställa diagnos och definiera en långsiktig vårdplan är tidkrävande och komplex. Till detta måste även läggas de kostnader som uppkommer när patienten är inlagd. Vidare är den indirekta kostnaden för samhället för arbetslöshet, sjukskrivning och förtidspension ännu större än kostnaden för vården av dessa patienter. Kostnaden för psykisk ohälsa inom EU uppskattas till 3-4% av BNP **. I USA är samma siffra 148 BUSD ***.

SensoDetects teknologi kan bidra med lösningar på dessa utmaningar.

Develop Solutions Improving the lives of people with mental illness

SensoDetect’s technology is based on a complete audiogram of the brainstem, helping health care professional to set psychiatric diagnoses objectively and cost effectively. This unique offering improves patients’ quality of life and reduces the economic impact on the health care system and society

Strategi

Vi har valt att illustrera strategin genom att titta på 7 huvudområden: Fokus, vårt erbjudande, marknadsplan, affärsmodell, kommunikation, IR/Evidens samt marknadspotential/målsättningar.

Fokus

SensoDetect kommer under de kommande tre åren att fokusera endast på att lansera ett diagnostiskt hjälpmedel för att ställa diagnoser inom psykisk ohälsa. Främst riktat mot diagnoser av ADHD, schizofreni och autism.

Initialt kommer vi att fokusera endast på ADHD.

Vi ser definitivt andra områden med stor potential, men vi måste starta detta segment framgångsrikt först innan vi breddar vårt erbjudande in på andra områden.

Erbjudande: Lansera BERA 3.0

Kärnan i strategin är lanseringen av BERA 3.0. BERA 3.0 är ett verktyg som hjälper vårdpersonal att diagnostisera psykisk ohälsa objektivt, kostnadseffektivt och snabbt.

Viktigaste fördelarna med BERA 3.0

• Förbättra livskvaliteten för patienter med psykisk ohälsa
  • Reducera kostnaderna inom vården relaterat till psykisk ohälsa
  • Reducera kostnaderna för psykisk ohälsa för samhället

Jämfört med tidigare produkter:

• Bättre användarvänlighet
  • Lägre tillverkningskostnader
  • BERA 3.0 kommer att lanseras slutet av våren 2018

Marknadsföring

Marknadsstrategi och kommunikation kommer att baseras på en större marknadsundersökning som vi för närvarande utför. Vi kommer att lägga stor vikt vid marknadsföringen eftersom vi lanserar ett nytt sätt att arbeta med utredning av psykisk ohälsa.

Vi kommer att basera kommunikationen om vårt nya erbjudande runt kliniska och operationella evidens.

Under lanseringen kommer vi att arbeta med KOL’s (key opionion leaders) på varje marknad för att öka implementationstakten.

Kommunikation och information

För att förbättra kommunikationen till marknaden och potentiella kunder lanserar vi en ny uppdaterad webbplats.

Vi kommer även att öka frekvensen av kommunikation kring genomförandet av strategin via webplatsen och andra kanaler.

Evidens och IP

Vi har mycket starka evidens för vår teknologi som presenteras i studien, ”Auditory brainstem response (ABR) profiling tests as diagnostic support for schizophrenia and adult attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)”, från Uppsala Universitet. Vi sätter nu även upp en ”evidence plan” som kommer att säkerställa att vi kontinuerligt genererar mer bevis för öka värdet av vår teknologi.

Vår teknologi är skyddad på alla större marknader (EU, USA, LATAM, Kina och Japan), vilket säkerställer introduktion och exklusiviteten av vårt erbjudande på alla större marknader.

Målmarknader och distribution

Vi kommer att lansera globalt, men i steg. Första marknaderna att lanseras är Tyskland och Storbritannien, 2018.

Försäljning kommer att ske via distributörer och vi är för närvarande i kontakt med ett par för att få till en bra distributionskanal.

Vi kommer att ta betalt per mätning och inte att sälja utrustningen för fritt användande.

Tillverkning av vår utrustning kommer att ske av externa partners.

Marknadspotential och mål

Basen för vår uppskattning av marknadspotentialen är antalet patienter som undersöks varje år för ADHD, schizofreni och autism. Vi uppskattar antalet undersökningar per år globalt till ca. 3,5 miljoner****. Detta nummer är baserat på den globala ”incidence rate”, det vill säga hur många som insjuknar i dessa tre diagnoser under ett år*****.

Mål för lönsamhet och omsättning

Penetration: 10% av undersökningarna görs genom att använda BERA 3.0

Försäljning: 20-22 miljoner euro

EBIT: > 45%

Penetration: 20% av undersökningarna görs genom att använda BERA 3.0

Försäljning: > 50 mEuro

EBIT: > 50%

"Jag är verkligen glad över att vi nu har kommit fram till en punkt där vi kan kommunicera strategin och starta denna resa. Naturligtvis är det spännande för oss att genomföra vår plan och bygga ett starkt bolag. Men ännu viktigare, tack vara den nya strategin och starka evidens vi har för vår teknologi, är att vi kan arbeta på ett målinriktat sätt med: ”Improving the lives of people suffering form mental illness.”, Johan Olson, VD

*WHO

**The 2000 International Labour Organization (ILO) report, "Mental Health in the Workplace”

*** US National Advisory Mental Health Council 1990

****US, EU, China, LATAM, India & ECEMA

*****Incidence rate means the number of patients that are diagnosed a certain illness during one year. The incidence rate for Autism, ADHD and Schizophrenia is 0,08-0,13% of the total population.

Jan Andersson

Styrelseordförande, SensoDetect Aktiebolag (publ)

E-post: jan@sensodetect.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 september 2017.

Jag är verkligen glad över att vi nu har kommit fram till en punkt där vi kan kommunicera strategin och starta denna resa. Naturligtvis är det spännande för oss att genomföra vår plan och bygga ett starkt bolag. Men ännu viktigare, tack vara den nya strategin och starka bevis vi har för vår teknologi, är att vi kan arbeta på ett målinriktat sätt med: ”Improving the lives of people suffering form mental illness.
Johan Olson, VD, SensoDetect AB (publ.)