Journalistinbjudan till Skogsnäringsveckan

Skogsindustrierna välkomnar journalister till Skogsnäringsveckan 12 april på Münchenbryggeriet, ett årligt återkommande event som lockar politiker, näringsliv och akademi. Årets tema är bioekonomi från makro- till nanoperspektiv.

På tema bioekonomi bjuder dagen på debatt om skogsindustrins roll i klimatfrågan samt en mängd konkreta exempel och spaningar på hur skogsindustrin kan driva tillväxt i världens bioekonomi. Även ett antal utmärkelser delas ut av HMK Carl XVI Gustaf.

Medverkar gör bland annat:

• Kristina Persson, framtidsminister
  • Johan Kuylenstierna, miljöexpert, Stockholm Environment Institute
  • Maria Fiskerud, vd, Fly Green Fund
  • Per Lyrvall, Sverigechef Stora Enso
  • Maria Strømme, professor i nanoteknik vid Uppsala universitet och vice preses i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin
  • Rasmus Malbert, designer, möbelskapare och materialstrateg
  • Christer Fuglesang, docent i partikelfysik och astronaut
  • Mats Kinnwall, chefekonom, Skogsindustrierna

Till programmet för Skogsnäringsveckan

Skogsmingel om innovationer och jakten på nya talanger

Som journalist är du också välkommen att delta i Skogsminglet på Epicenter den 11 april kl 17, som handlar om innovationer och jakten på nya talanger. I panelen återfinns både studenter och ledare inom skogsnäringen, bland annat:

• Per Lindberg, vd BillerudKorsnäs
  • Hannele Arvonen, vd Setra
  • Lars Idermark, vd Södra
  • Karl-Henrik Sundström, koncernchef Stora Enso
  • Ulf Larsson, chef SCA Forest Products

Till programmet för Skogsminglet

Ackreditering

Ackreditera dig genom att skicka ett mejl till Lisa Alexandersson senast måndag den 11 april kl 12. Lisa hjälper även till att boka enskilda intervjuer med de medverkande.

Lisa Alexandersson, pressansvarig
Tel: 08-762 72 31 Mobil: 070-254 48 49
E-post: lisa.alexandersson@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är branschorganisationen för massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt ett 20-tal koncerner/företag och cirka 120 sågverk i ett 60-tal koncerner/företag, samt ett 40-tal företag med nära anknytning till massa-, pappers- eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation. Skogsnäringen sysselsätter cirka 70 000 personer och exporterade för 124 miljarder kronor 2014.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 (0)8 762 72 60, skogsindustrierna.org