Trafikverket hemställer om regeringens tillåtelse att överlåta åtta fastigheter till Specialfastigheter

Trafikverket har fredagen den 13 januari skickat en hemställan till regeringen i vilken Trafikverket ber om regeringens tillåtelse att överlåta åtta fastigheter till Specialfastigheter, för att senare hyra om- och tillbyggda lokaler från Specialfastigheter. De åtta fastigheterna har värderats till cirka 517 Mkr.

Fastigheterna är så kallade trafikcentraler varifrån Trafikverket trafikstyr tågtrafik och riksvägarnas trafik. Vid en eventuell överlåtelse är avsikten att fastigheterna överlåts till det bedömda marknadsvärdet till Specialfastigheter och att samtidigt träffa överenskommelser om att hyra lokalerna från Specialfastigheter.

I samband med överlåtelserna ska Trafikverket och Specialfastigheter träffa överenskommelse om att Specialfastigheter ska upphandla erforderliga om- och tillbyggnadsarbeten i samarbete med Trafikverket.

Trafikverket gör bedömningen att Specialfastigheter kan driva fastigheterna effektivare både när det gäller drift, underhåll och ombyggnationer då bolaget kan utnyttja stordriftsfördelar inom sin organisation gällande samhällsnyttiga specialfastigheter.

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 januari kl. 09.00.

Torbjörn Blücher
Affärschef Sverige

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till drygt 21,6 miljarder kronor. Vi har cirka 130 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.