Delårsrapport perioden 1 januari – 30 juni 2015

EN PERIOD MED INTENSIVA FÖRHANDLINGAR

Perioden och andra kvartalet 2105

• Ytterligare ett projekt lades i portföljen. Detta presenterades för potentiella kunder på BIO 2015 i Philadelphia.
  • Dr Karin Meyer valdes in som ordinarie ledamot vid årsstämman 20 maj.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till   –2,5 mkr (–2,6 mkr).
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till  –0,77 kr (–0,40 kr).

April – juni 2015 (2014)

• Intäkter                      1 070 (999) tsek
  • Rörelseresultat           –5 002 (–2 562) tsek
  • Resultat efter skatt     –5 040 (–2 615) tsek
  • Resultat per aktie       –0,77 (–0,40) sek

januari – juni 2015 (2014)

• Intäkter                      2 781 (1 744) tsek
  • Rörelseresultat           –8 799 (–4 931) tsek
  • Resultat efter skatt     –8 879 (–5 041) tsek
  • Resultat per aktie       –1,36 (–0,77) sek

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Sprint Bioscience AB (publ) och Bayer HealthCare (Bayer) ingick den 28 juli ett samarbets- och licensavtal för forskning, utveckling och kommersialisering av cancerläkemedel. Enligt avtalet utlicensierar Sprint Bioscience bolagets tidiga program med tumörmetabolisminhibitorer riktade mot MTH1 till Bayer.

• Enligt avtalet kan Sprint Bioscience erhålla upp till cirka 190 miljoner EUR i potentiella prekliniska, kliniska och omsättningsbaserade milestonebetalningar, inklusive en initial upfrontbetalning på ett par miljoner euro från Bayer vid undertecknandet av avtalet. Dessutom är Sprint Bioscience berättigade till royalty på den globala omsättningen av eventuella produkter som genereras inom samarbetet. Bayer kommer också att finansiera Sprint Bioscience fortsatta utvecklingskostnader av projektet under de kommande två åren. Uppfrontbetalningens kommer att periodiseras linjärt över de kommande 24 månaderna.

VD HAR ORDET

Under detta kvartal vill jag framförallt lyfta fram två saker: dr Karin Meyers tillträde och presentationen av PIP4K2a -projektet i Philadelphia. Vi intensifierade våra förhandlingar med Bayer HealthCare, vilket ledde till en mycket betydelsefull affär.

Med kompetens och erfarenhet inom klinisk läkemedelsforskning är dr Karin Meyer ett värdefullt tillskott i Sprint Bioscience styrelse. Även om vi arbetar med att utveckla prekliniska projekt är det viktigt med kunskap om och förståelse för nästa fas. I slutet av juni presenterade vi PIP4K2a-projektet för ett tiotal stora läkemedelsföretag i Philadelphia. Projektet väckte stort intresse och responsen har varit mycket positiv.

Våren har präglats av kontakter och förhandlingar med Bayer HealthCare, vilket mynnade ut i ett betydelsefullt avtal kring MTH1-projektet. Utlicensieringen har skett helt enligt Sprint Bioscience affärsplan, ett utlicensierat projekt per år, en plan vi fortsatt jobbar efter. Vi är fantastiskt stolta och glada för denna affär!

Framförallt har avtalet en strategisk betydelse för bolaget då vi med stärkt ekonomi kan vara mer flexibla vid försäljning av våra projekt. Varje projekt har sin karaktär och värdestegringen ser olika ut. Avtalet ger oss möjlighet att få upp värdet i projektet och sälja vid rätt tillfälle. Därmed kan vi optimera tidpunkter för utlicensiering av projekten.Avtalet är ett samarbets- och utlicensieringsavtal. Det innebär att Sprint Bioscience kommer att medverka i projektet och ha inflytande på den prekliniska utvecklingen. Samarbetet som startade i augusti och helt finansieras av Bayer syftar till att ta fram en klinisk kandidat inom 24 månader. Därefter tar Bayer över ansvaret för den kliniska utvecklingen fram till marknad. Avtalet är värt 190 miljoner euro som vi kan få in i flertalet delbetalningar om projektet går hela vägen fram till marknad. Vi räknar med att erhålla den första prekliniska delbetalningen våren 2016. I avtalet betalar Bayer dessutom ett par miljoer euro vid underskrift samt royalty på försäljning av framtida produkter.

Från och med den 20 augusti finns vi i nya lokaler på Novum i Huddinge, vilket tillåter en försiktig expansion av verksamheten. En bred projektportfölj utgör basen i vår verksamhet och under hösten kommer vi att initiera nya spännande projekt.

Anders Åberg, vd, Sprint Bioscience

Denna information är sådan som Sprint Bioscience AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2015 kl. 08.30.

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till
den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i
Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ First North listan och handlas under kortnamnet SPRINT.
Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Redeye, www.redeye.se.

Sprint Bioscience │ Teknikringen 38A │114 28 Stockholm │ Sweden │ 46-(0)8-411 44 55 │info@sprintbioscience.com

Taggar:

Vi är fantastiskt stolta och glada för avtalet med Bayer HealthCare!
Anders Åberg