Sprint Bioscience genomför riktad nyemission om 19,2 Mkr

Styrelsen i Sprint Bioscience AB (Publ) (”Sprint Bioscience” eller ”Bolaget”) har, med stöd av årsstämmans bemyndigande från den 20 maj 2015, beslutat att emittera totalt 518 200 nya aktier i Bolaget med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Emissionen tecknades av en begränsad krets institutionella och privata investerare. Teckningskursen uppgick till 37 kronor per aktie.

För att stärka Bolagets finansiella ställning har styrelsen beslutat genomföra en riktad emission om 19,2 Mkr. Teckningskursen har fastslagits till 37 kronor per aktie genom en bookbuilding process, vilket motsvarar en rabatt om 6,6 procent mot de tio senaste handelsdagarnas volymviktade kurs. Emissionen tecknas av Erik Penser Bankaktiebolag på uppdrag av kunder som utgörs av svenska och internationella institutionella investerare samt svenska privatinvesterare.

Syftet med emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att finansiera Sprint Bioscience fortsatta verksamhet och samtidigt bredda och stärka ägarbilden i Bolaget.

Nyemissionen innebär en aktieutspädning om cirka 7,3 procent i förhållande till totala antalet aktier efter emissionen. Emissionen medför att antalet aktier i Sprint Bioscience ökar med 518 200 aktier, från 6 544 636 aktier till totalt 7 062 836 aktier, och aktiekapitalet ökar med 51 820 kronor, från 654 463,6 kronor till totalt 706 283,6 kronor.

Kapitaltillskottet från den riktade emissionen innebär en väsentlig förstärkning av vår finansiella position. Våra projekt utvecklas väl och vi startar samtidigt ett antal nya projekt med målet att ytterligare bredda portföljen. Samarbetet med Bayer HealthCare i MTH1-projektet fortskrider enligt plan. Även våra övriga projekt utvecklas väl och vi ser att det finns ett industriellt intresse för flera projekt och därmed möjligheter att ingå ytterligare licensavtal. Vårt mål att ut-licensiera ett projekt per år kvarstår, säger Anders Åberg, VD i Sprint Bioscience.

Erik Penser Bankaktiebolag har varit finansiell rådgivare och bookrunner i samband med nyemissionen.

Anders Åberg, VD, Sprint Bioscience

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till
den globala läkemedelsmarknaden inom cancer- och diabetesområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ First North listan och handlas under kortnamnet SPRINT.
Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Erik Penser Bankaktiebolag, www.penser.se.

Sprint Bioscience │ Novum│141 57 Huddinge │ Sweden │ 46-(0)8-411 44 55 │info@sprintbioscience.com

Taggar: