• SSU/

Dags för antirasism i valrörelsen. Idag släpps SSU-rapporten "Tolv steg mot ett Sverige utan rasism"

Idag släpper SSU rapporten ”Tolv steg mot ett Sverige utan rasism”, med tolv förslag för att komma åt den strukturella rasismen i Sverige. I rapporten konstateras att rasism är en strukturell maktordning, att högerpolitik inte kan vara antirasistisk och att det inte går att komma åt rasismen utan en analys av samhällets ekonomiska strukturer.

-        Det är viktigt att ta avstånd från rasism och rasistiskt beteende men det räcker inte. För att komma åt rasismens rötter krävs det att man bekämpar de makt- och ekonomiska strukturer som skapar diskriminering och rasism, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Tolv antirasistiska reformer
I rapporten presenteras tolv antirasistiska reformer för att bryta den strukturella rasismen inom områdena arbete, skola, bostad och välfärd. Målet är att en socialdemokratiskt ledd regering ska genomföra flertalet av reformerna.

-        Rapporten är inte heltäckande men vi presenterar några av de pusselbitarna som krävs för att minska rasismen i Sverige, säger Gabriel Wikström.

Antirasism i valrörelsen
Genom att släppa rapporten nu hoppas SSU att antirasismen lyfts fram tydligare i resterande valrörelse.

-        Vi behöver prata om antirasism i valrörelsen – inte minst är det en fråga som engagerar och är viktig för såväl unga som för hela samhället. Jag menar att en socialdemokratisk ledd regering med skarpa antirasistiska förslag är den bästa garanten för ett antirasistisk Sverige, avslutar Gabriel Wikström.

Om rapporten
I rapporten ”Tolv steg mot ett Sverige utan rasism” presenteras tolv reformer inom områdena jobb, skola, bostad och välfärd. I den definieras också:

antirasistisk politik handlar om att riva murar för allas lika möjligheter och jämlika livsvillkor. Men den måste också handla om att gripa in direkt när diskriminering och rasism verkar och tar sig uttryck. Slutligen är antirasistisk politik en process för att medvetandegöra och synliggöra de rasistiska strukturerna och maktordningarna.”

Rapporten är framtagen av en expertgrupp med deltagare både inom och utom socialdemokratin. Länk till rapporten finns här.

Reformerna
Kunskap

• Stärk DO:s budget
  • Kunskapssatsning till skolor och ungdomar
  • Prioritera hatbrott i polisens arbete

Välfärd

• Stärk den kommunala offentliga välfärden
  • Genomför ett fritidslyft

Skola

• Kompensera för skolvalets effekter
  • Skapa en gemensam kö till den kommunala barnomsorgen, erbjud förskola på obekväm arbetstid och avskaffa vårdnadsbidraget

Arbetsmarknad

• Offentligt arbetsgivaransvar vid anställningar
  • Valideringsgaranti för nyanlända
  • Ordning och reda på hela arbetsmarknaden

Bostad

• Tillräckligt och blandat bostadsbestånd
  • Förbättra miljonprogrammens stadsmiljö

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.