• SSU/

Hon blir ny förbundsordförande för det socialdemokratiska ungdomsförbundet

Ellinor Eriksson har av en enhällig förbundsstyrelse utsetts till ny förbundsordförande för SSU. Hon efterträder därmed Gabriel Wikström som i fredags presenterades som statsråd i Stefan Löfvens regering.

-       Jag är stolt. Både över förtroendet att få ha den tyngsta politiska rollen som finns i SSU, men också över att vår tidigare ordförande valts till statsråd. Det är ett bevis på den starka ställning SSU har i svensk politik, säger Ellinor Eriksson, nyutnämnd förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Ett sms bort från statsministern
Ellinor, som fram till nyligen var förbundssekreterare för SSU, ser fram emot att leda SSU som nu förändras i en tid med ett socialdemokratiskt styre. Bland annat innebär det nya uppdraget en plats i Socialdemokraternas mäktiga verkställande utskott och bara ett sms bort från statsministern.

-        Min uppgift blir att säkerställa SSU som socialdemokratins snarare än regeringens ungdomsförbund. Vi ska hylla när det går bra och kärleksfullt kritisera när vi tycker att det går för långsamt, säger Ellinor Eriksson.

Om Ellinor Eriksson
Född: 10 juni 1988 i Valbo
Bor: Stockholm
Aktuell: Ny förbundsordförande för SSU

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.