• SSU/

Katastrofala skolresultat – SSU kommenterar PISA-undersökningen

Idag presenterades resultatet från den internationella kunskapsmätningen PISA* som visar att Sveriges kunskapsresultat sjunkit katastrofalt. De svenska eleverna presterar numera under OECD-genomsnittet inom matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Inget av de andra 33 OECD-länderna har en lika stor resultatförsämring som Sverige.

-       Resultatet från PISA är katastrofalt men knappast överraskande. Regeringen har misslyckats med sin skolpolitik i sju år. Ska Sverige åter få en skola i världsklass måste vi ha en Socialdemokratiskt ledd regering som prioriterar skolan framför fortsatta skattesänkningar, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Fler lärare och mindre klasser
Socialdemokraterna föreslår bland annat
större investeringar i skolan, i mindre klasser och fler lärare med bättre villkor istället för ytterligare skattesänkningar.

-       Socialdemokratisk skolpolitik med större investeringar i skolan kommer gynna såväl elever som lärare och samhället. Från SSU vill vi även bland annat se investeringar för en digitalisering av skolan och en socioekonomisk peng som tar hänsyn till socioekonomiska faktorer, avslutar Gabriel Wikström.

* PISA är en internationell studie som undersöker i vilken grad utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade att möta framtiden. Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Studien genomförs var tredje år. För mer information besök skolverket.se

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.