• SSU/

Minst 1 500 elever ska svara på frågan: vilken är skolans viktigaste fråga

Skolan är en av de viktigaste frågorna inför valen 2014 och samtidigt en ödesfråga för Sveriges framtid. Men den viktigaste röstan - elevens - har inte fått höras tillräckligt i skoldebatten. Från och med denna vecka och tre veckor frammåt kommer därför representanter från SSU att besöka gymnasieskolor i hela Sverige för att fråga minst 1 500 elever vilken som är skolans viktigaste fråga.  -  Efter minst 1 500 samtal med gymnasieelever runt om hela landet kommer vi bättre veta vilken skolfråga som är viktigt för eleven, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Minst femtonhundra elever tillfrågas
SSU-representanter kommer under tre veckor besöka ett hundratal gymnasieskolor i hela landet och ställa frågan ”vilken är skolans viktigaste fråga” till minst 1 500 elever. Därigenom vill ungdomsförbundet ta reda på vilka skolpolitiska områden som är viktigast för gymnasieelever.

- Skolminister Jan Björklund vill lösa skolans problem med låsta dörrar och betyg från lågstadiet men vi vet att det inte är rätt väg att gå. Med hjälp av en ny app kommer vi istället prata med minst 1 500 gymnasieelever och ta reda på vilka skolpolitiska frågor som de tycker är viktigast. Efter vår kampanj får Jan Björklund gärna höra av sig så kan SSU ge honom ett perspektiv hans skolpolitik helt saknar, nämligen elevens säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Om kampanjen ”Vad är skolans viktigaste fråga”
Under tre veckor med start den 10 mars kommer Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU, besöka gymnasieskolor runt om hela Sverige. Med hjälp av ett speciellt framtaget digitalt verktyg kommer minst 1 500 gymnasieelever att svara på enkätfrågan ”Vad är skolans viktigaste fråga”. Eleverna får åtta svarsalternativ, dessutom ett öppet svar.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.