• SSU/

Ny undersökning: Vad vill de unga att regeringen prioriterar efter nästa val?

Jobb, utbildning och bostäder är de viktigaste politiska frågorna för den unga väljargruppen. Samtidigt seglar vård och omsorg upp på andraplats för vilket område som de anser vara det viktigaste för Sverige. Det framgår i SSU:s rapport ”vi-generationen” som bland annat baseras på en unik Novusundersökning.

SSU släpper idag rapporten ”vi-generationen” som baseras på en unik och omfattande opinionsundersökning som beskriver den unga målgruppen. Undersökningen som baserats på 1305 telefon och webbintervjuer har gjorts för andra året i rad på uppdrag av SSU. För första gången har en omfattande väljarundersökning vänt sig mot 16-23-åringarna.

Gemensamma utmaningar viktiga för unga
Rapporten visar bland annat att unga idag inte bara utgår från sig själva och sina egna behov när de beskriver samhällsutmaningarna. De större gemensamma problemen och lösningarna är de som unga intresserar sig mest för.
Den viktigaste frågan för Sveriges unga är skol- och utbildningspolitiken, Detta menar 55 procent av de tillfrågade. Med 37 procent hamnar vård och omsorg på andraplats.

På frågan vad Sveriges nästa regering ska prioritera svarar 50 procent att man vill se ökat bostadsbyggande. På andra plats, med 36 procent, kommer en garanti om arbete, praktik eller utbildning.

-                 Vår undersökning visar att jobb, skola och bostad är tre områden som unga pekar ut som viktiga både för sig själv och för samhället i stort. Detta hänger naturligtvis samman med att dessa tre områden idag dras med stora problem och att det är de unga som får bära konsekvenserna av detta, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Fler kan tänka sig att engagera sig politiskt
Av de som inte är med i ett politiskt ungdomsförbund kan 32 procent av alla 18-23 åringar tänka sig att engagera sig partipolitiskt. Den främsta anledningen till att unga vill engagera sig i ett ungdomsförbund är att man delar en organisations värderingar - 59 procent, följt av möjligheten att skaffa sig inflytande och påverka – 58 procent. Unga vill – något otippat – bli kontaktade via e-post. 36 procent svarar att de föredrar den kommunikationskanalen, följt av 25 procent som vill bli kontaktade med ett telefonsamtal. 17 procent vill bli kontaktade via sociala medier.

-                 Unga vill i allra högsta grad vara med och påverka samhället idag, och att engagera sig politiskt är det absolut bästa sättet att få igenom verklig förändring. Vi måste se till att fler unga väljer den vägen , säger Ellinor Eriksson, förbundssekreterare Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Rapporten finns bifogad i pressmeddelandet i PDF-format.

Undersökningen genomfördes hösten 2012 och 2013 av Novus på uppdrag av SSU.

Metod: Telefon- och webbintervjuer

Period: 17/9-3/10 2012 och 2013

Antal tillfrågade: 1305 (1005 Webbintervjuer och 300 telefonintervjuer)

Kontaktperson på Novus: Helena Björck, Telefon: 0720-700418, Epost: helena.bjorck@novus.se

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.