• SSU/

Pressinbjudan – Till minne av Sveriges förste homosexuelle riksdagsledamot

I år är det 20 år sedan SSU:aren och riksdagsledamoten Kent Carlsson gick bort i sviterna av hiv. På världsaidsdagen bjuder SSU in till ett panelsamtal och mingel för att minnas och hedra honom.

Kent Carlsson skulle blivit SSU:s förbundsordförande på SSU-kongressen 1990, men fick två veckor innan arrangemanget reda på att han var hiv-positiv och valde därför att tacka nej till uppdraget. Kent blev riksdagsledamot 1991 och därmed den första öppet homosexuelle ledamoten i Sveriges riksdag. Under sin tid i riksdagen drev han bland annat på för samkönade äktenskap och var aktiv i HBT-rörelsen.

Söndagen den 1 december håller SSU ett panelsamtal och ett mingel för att hedra honom. Temat är förhållandet mellan arbetarrörelsen, HBT-rörelsen och hiv. Vad har vi gjort för misstag? Vad har vi gjort för framsteg? Hur ska vi fortsätta in i framtiden?

Panelen består av:

Karl-Petter Thorwaldsson, Ordförande LO (fd. ordf. SSU)

Mona Sahlin, fd. partiordförande Socialdemokraterna

Sören Juvas, ordförande HBT Socialdemokrater Sverige

Jon Voss, chefredaktör QX

Tid: 1 december klockan 1800, mingel från 1730

Plats: LO-borgen

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.