S-budgeten: SSU saknar digitalisering av skolan

Idag presenterade Socialdemokraterna skolsatsningarna i sitt budgetalternativ. De socialdemokratiska investeringarna i skolan ligger på 4,5 miljarder kronor och är närmare sex gånger större än den borgerliga regeringens skolsatsningar. Trots en stark och offensiv skolbudget är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU, inte helt nöjda.

- Socialdemokraternas budget visar att man tar utmaningarna som skolan står inför på stort allvar, till skillnad från den borgerliga regeringen som prioriterar skattesänkningar framför investeringar i skolan. Men SSU är inte helt nöjda. Vi saknar satsningar på att digitalisera av skolan, något som vi ser som helt nödvändigt, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Investeringar för att säkra konkurrenskraften
Budgeten som presenterades ikväll består av 4,5 miljarder till skolan där hälften ska gå åt högre lärartäthet och minskade skolklasser. Med en extra lärarmiljard hoppas Socialdemokraterna kunna förstärka kompetensen på lärarna och öka statusen på yrkeskåren. SSU:s förslag om digitalisering av skolan saknas dock, trots det faktum att flera S-styrda kommuner valt att införa det lokalt.

- Satsningar på att digitalisera skolan är helt nödvändiga för att ge elever bästa förutsätningar att möta framtidens arbetsmarknad. Vi ser det i varje skola vi besöker. Många större S-styrda kommuner arbetar med digitalisering av skolan och det är mycket synd att Socialdemokraterna inte gör detta till nationell politik, avslutar Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Gösta Brunnander, tf pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.