Satsningar för att få unga i jobb långt ifrån tillräckliga

Idag presenterade regeringen sin vårproposition och vårändringsbudget för 2015. Den nya inriktningen för Sverige är välkommen, men SSU förväntar sig mer från en socialdemokratiskt ledd regering. Särskilt oroande är hur målet om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska uppnås.

De nya ekonomiska riktlinjerna och de budgetförstärkningar som föreslås innebär ett välkommet avbrott med den borgerliga politik som dominerat Sverige under lång tid. Tydligast är att den nya regeringen bryter med den passivitet som omgärdade den borgerliga regeringen, och att det finns en tydlig fördelningspolitisk profil i vårbudgeten.

- Tiden då den största delen av reformutrymmet gick till höginkomsttagare verkar vara över. Istället ser vi satsningar på att få unga ut i jobb, på en jämlik skola och viktiga klimatinvesteringar, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU.

Samtidigt innebär regeringens budget en mycket liten förändring jämfört med tidigare års politik. Regeringen hade behövt investera långt mer för att påbörja arbetet med att nå lägst arbetslöshet 2020 och få till 250 000 nya bostäder till samma år.

- Mer måste göras för att pressa ned arbetslösheten och bryta den enorma bostadsbristen. SSU:s förväntan är att regeringen kommer presentera ny politik och ny finansiering för att uppnå detta, för det vi sett idag är långt ifrån tillräckligt, säger Ellinor Eriksson.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.