SSU-förslag blir verklighet: Klart med CSN-lån till körkort

Under måndagskvällen presenterades ytterligare en satsning i höstens budget – CSN-lån för att finansiera körkort. Förslaget, som ursprungligen kom från SSU inför valet 2014, anammades av Vänsterpartiet och blir nu en del i regeringens höstbudget. Det rapporterade SVT Rapport i sin 18-sändning.

- Det är glädjande att regeringen nu genomför ett viktigt vallöfte till Sveriges unga. Att göra det lättare att ta körkort kommer betyda mycket för ungas chanser på arbetsmarknaden, säger Philip Botström, förbundsordförande för SSU.

Viktigt för ungas jobbchanser

Körkort är en av de två viktigaste anställningskraven och sex av tio arbetsgivare efterfrågar anställda som kan köra bil. Samtidigt saknar 60 procent av alla unga som är arbetslösa körkort. Det beror på att kostnaden att finansiera kortet är hög. Långt ifrån alla unga har råd med de summor som ett körkort kostar.

- Stefan Löfven sa inför valet att körkortet inte ska vara en klassfråga. Det är bra att han och regeringen nu äntligen satsar på att bryta trenden där unga missar jobbchanser för att de inte har råd med körkort, säger Philip Botström.

Vallöfte från S

Förslaget om att det ska bli möjligt att finansiera körkortsstudier med hjälp av CSN presenterades i augusti 2014 av SSU:s dåvarande förbundsordförande Gabriel Wikström och Stefan Löfven.

Mårten Eismark, presskontakt
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström