SSU:s förbundsordförande blir idrottsminister

Idag presenterade statsminister Stefan Löfven Sveriges regering. SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström tar plats som folkhälso- och sjukvårdsminister med ansvar för idrottsfrågor och går därmed till historien som den förste sittande SSU-ordföranden att bli statsråd.

-      Jag är naturligtvis mycket hedrad och stolt över uppdraget. Med över tre miljoner utövare och tiotusentals ideella ledare utgör idrotten en oerhört viktig del i den Svenska välfärden, säger Gabriel Wikström, tillträdande minister med ansvar för idrottsfrågor (S).

Idrott och folkhälsa
Var tredje vuxen är medlem i en idrotts- eller friluftsorganisation. Var femte gör frivilliga insatser inom idrottsrörelsen. Gabriel Wikström vill nu verka för att göra idrotten mer tillgänglig.

-       De ideella krafterna inom idrottsrörelsen gör ovärderliga insatser för att engagera och aktivera barn och ungdomar och är tätt sammankopplat med Sveriges folkhälsa. Den förra regeringen valde konsekvent att prioritera ner idrotten, något som fått stora konsekvenser för möjligheten att engagera sig, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.