SSU:s hemliga vapen inför valrörelsen

Inför valåret storsatsar SSU på att bygga en digital medieplattform för unga progressiva. SSU har under 100 år haft en tidningsverksamhet som haft stor betydelse för SSU och fungerat som plattform för idédebatt och medlemskontakt. Plattformen behåller namnet Frihet men i övrigt blir det mesta nytt. Frihet ska förnyas, moderniseras och digitaliseras.

– Vi vill göra nya Frihet till den starkaste progressiva rösten på nätet. Vår plattform kommer vara viktig för att opinionsbilda för socialdemokratisk politik, fördjupa det politiska samtalet och fortsätta ge våra medlemmar och andra unga progressiva relevanta nyheter om politik, samhälle och kultur, säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

En modern medieplattform
Ungas läsvanor, sätt att konsumera nyheter och engagera sig politiskt har ändrats radikalt de senaste åren. Internet har blivit den dominerande plattformen och unga spenderar allt mer tid på internet och i de stora sociala medierna. Frihet kommer finnas i de flöden som unga redan befinner sig i så som Facebook, YouTube och Instagram.

– Den nya plattformen ska förklara det som andra hoppar över, samla det som andra skriver och göra det lättillgängligt och fördjupa för den som vill förstå vad samhällsdebatten egentligen handlar om. Vi ska också ge möjlighet till ännu fler unga socialdemokrater att bidra till idédebatten genom text, bild och film, säger Andrea Törnestam, SSU:s förbundssekreterare.

Motvikt till högerextrem mobilisering
Den nya plattformen år också ett viktigt vapen inför den stundande valrörelsen och skapa en motvikt till en allt mer aggressiv högerextrem rörelse som är obehagligt duktiga på att mobilisera på nätet.

– I en tid av fejkade nyheter och högerextrem mobilisering på nätet behövs en motvikt från arbetarrörelsen. Internet behöver en starkare idédebatt, opinionsbildning och nyhetsförmedling från vänster. Vi hoppas att den nya plattformen blir en viktig spelare i medielandskapet inför det kommande valåret, avslutar Philip Botström.

Den nya plattformen är just nu under utveckling och SSU siktar på att kunna lansera senast i januari 2018. Projektledare för plattformen är Sofia Brändström, tidigare SSU:s kommunikationschef.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare
E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström