SSU:s påtryckningar gav resultat – Saudiavtalet stoppas

Sveriges militära samarbetsavtal med diktaturen Saudiarabien kommer inte att förlängas. Arbetet för att stoppa avtalet, som SSU initierade genom en debattartikel i början av februari har nu gett effekt. SSU gläds åt beskedet och ser fram emot att Sverige fortsatt har en tydlig röst för demokrati och mänskliga rättigheter.

Det hårt kritiserade militära samarbetsavtalet med diktaturen Saudiarabien avslutas. Det är ett glädjande besked som understryker regeringens fokus på en feministisk utrikespolitik som alltid står upp för mänskliga rättigheter och demokrati.

-       Det här är en seger för SSU och en seger för arbetet för mänskliga rättigheter. Regeringen har visat att man menar allvar med en feministisk utrikespolitik med ett starkt fokus på demokrati och mänskliga rättigheter, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU.

Arbetet för demokrati måste fortsätta
Det militära samarbetsavtalet med Saudiarabien var inte värdigt Sverige. Framför allt gick avtalets innehåll och följder tvärt emot regeringens utrikespolitiska ambitioner. Händelserna i anslutning till Margot Wallströms medverkan hos Arabförbundet har understrukit vikten av att alltid stå upp för demokratin.

-       Idag firar vi, men imorgon fortsätter kampen för demokratisk utveckling i hela världen. Regeringen måste fortsätta att arbeta stenhårt för att de mänskliga rättigheterna ska stärkas i Saudiarabien och resten av världen, säger Ellinor Eriksson.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Ellinor Eriksson