SSU:s roll central i föräldraförsäkringskompromiss

Idag har den socialdemokratiska partiledningen presenterat en kompromiss i den svåra frågan om utformningen av föräldraförsäkringen. Från att inte alls stått med i framtidskontraktet finns nu både en tydlig målsättning om att försäkringen ska delas lika mellan föräldrarna, om att en tredelad föräldraförsäkring är ett steg på vägen, och inte minst ett konkret löfte om att avgörande steg ska tas redan under nästa mandatperiod.

-       Förslaget är ett stort steg på vägen och en stor seger för SSU. Vi kampanjade in i det sista och det hårda arbetet gav resultat, även om SSU ser dagens förslag som ett viktigt steg mot en helt individualiserad föräldraförsäkring, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Stora framgångar för SSU på S-kongressen
SSU har inför kongressen haft tre prioriterade frågor. 90-dagarsgarantin, lokalt kvalitetsansvar i skolan (avgörande inflytande över etablering av skolan) och individualiserad föräldraförsäkring. SSU fick igenom både 90-dagarsgarantin och lokalt kvalitetsansvar och spelade en avgörande roll för att nå kompromissförslaget om en tredelad föräldraförsäkring.

-       Jag är mycket glad och stolt över det arbete som SSU har gjort, både inför och under kongressen. Vi fick stort genomslag för våra prioriterade frågor och även en rad andra av SSU:s frågor har gått igenom. Det visar att SSU är mer relevant än på länge och att den unga socialdemokratin är en starkt och viktig kraft i vår rörelse, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se
Twitter: @marcusstrinas

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.