SSU:s valfilm Sveriges mest delade under 2014

SSU:s valfilm ”Never forget to vote” var Sveriges mest delade politiska reklamfilm under 2014, visar en sammanställning som Unruly Media gjort. Filmen fokuserar på vikten att ta ställning mot nazism och högerextremism och spelades in tillsammans med Rainer Höss, barnbarn till Rudolf Höss, kommendant i Auschwitz.

Kampanjens tydliga budskap och starka inramning innebar att nästan 60 000 personer delade filmen. Jämte själva filmen lanserade SSU en framgångsrik kampanj som nådde ut till en miljonpublik.

- Filmen tog upp ett viktigt ämne, som många ville engagera sig i. Jag är glad att så många fått ta del av budskapet om att vi alla måste engagera oss mot högerextremismen, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

”Never forget to vote”-kampanjen rönte stor uppmärksamhet och blev omskriven i 25 länder runt om i världen.

- Nazistiska och rasistiska partier växer i Europa. Många är oroliga att historien upprepar sig. Det är viktigare än någonsin att stå upp för människovärdet och att aldrig glömma vad nazism och rasism leder till och samtidigt angripa orsakerna till växande främlingsfientlighet, säger Ellinor Eriksson som påpekar att det måste ske med investeringar för ett mer jämlikt samhälle för alla.

Fakta om Unruly Medias sammanställning
Unruly Media har gjort en sammanställning över 2014 års mest delade reklamfilmer. På första plats kom Volvos kampanj ”Made in Sweden”, på andra plats Umeå Energis ”Living with lag” och på tredje plats SSU:s ”Never forget to vote”. Det gör SSU:s film till årets mest delade politiska reklamfilm.

Se http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3878627.ece för mer information om sammanställningen.

Fakta om kampanjen ”Never forget. To vote”
Delningar: 57 768
Youtube-visningar: 450 171
Nyhetsklipp: 243 stycken, varav 144 i internationell press
Twitterkampanj som nådde över 7 miljoner Twitteranvändare

Mårten Eismark, presskontakt
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.