SSU-seger om lokalt kvalitetsansvar för skolan på S-kongress

Idag har den socialdemokratiska partikongressen beslutat att ge kommunerna avgörande inflytande vid etableringar av nya skolor. Det är en fråga som ungdomsförbundet SSU länge har drivit under parollen lokalt kvalitetsansvar för skolan.

-       Det här är ännu en seger för SSU. Om kommunerna ska ha hela ansvaret för skolan krävs att de har verktyg för att kunna ta det. Avgörande inflytande vid nyetableringar är ett viktigt sådant verktyg, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

SSU välkomnar också att stora steg tas i rätt riktning för att få bort de stora vinstuttagen i välfärdssektorn

Övriga tre prioriterade frågor för SSU under S-kongressen

• 90-dagarsgarantin
  • Ökad mångfald/föryngring
  • Individualiserad föräldraförsäkring

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se
Twitter: @marcusstrinas

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.