SSU välkomnar Skanskas reformpaket

Igår släppte Skanska sitt reformprogram ”avskaffa bostadsbristen” med tio reformer för att öka bostadsbyggandet. Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU välkomnar rapporten som på flera punkter ligger nära ungdomsförbundets egna förslag som presenterades tidigare i år i rapporten ”Bostadslösningen”.

-                 Det är glädjande att se att flera större aktörer är inne på samma linje som oss i SSU. säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Uppnå balans i bostadssektorn till 2022
För några veckor sedan släppte SSU sin rapport ”bostadslösningen”. Där presenterades ett reformpaket med 20 reformer som kan genomföras under nästa mandatperiod för att på så sätt uppnå balans på bostadsmarknaden till år 2020. Bland annat föreslår ungdomsförbundet, precis som Skanska nu gör, att landstingen måste få ökad kapacitet för att på så sätt korta handläggningstiderna.

-                 Dagens byggsituation kännetecknas idag av långa, oförutsägbara handläggningsprocesser som leder till att byggnationer försenas och i vissa fall inte ens påbörjas. Därför är det intressant att Skanska nu föreslår ökade resurser för handläggning i byggnationsärenden, säger Gabriel Wikström.

Skanska och SSU delar även analysen att detaljplaneringen måste förändras. I ett pressmeddelande uppger Skanska att detaljplanearbetet bör hållas övergripande och flytta detaljfrågor till bygglovsskedet. SSU menar att planavgifterna för de kostnader som uppstår vid detaljplaneringen ska vara förutsägbara innan projektet inleds och att de ska vara utformade så att kommunen har incitament att bli klara så fort som möjligt.

Även om det finns stora likheter mellan de båda rapporterna, finns det flera områden där SSU:s och Skanskas syn skiljer sig från varandra. Bland annat ställer sig SSU sig starkt kritisk mot Skanskas förslag om marknadshyror.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.