Ungdomsarbetslösheten skyhög – regeringen fortsatt passiv

Ungdomsarbetslösheten har nått nya höjder och kunskapsresultaten sjunker i de svenska skolorna. I vårbudgeten som den borgerliga regeringen presenterade idag kopierar de Socialdemokratiska förslag för att komma tillbukt med problemen i skolan. Däremot nämns ungdomsarbetslösheten knappt och satsningarna för att skapa jobb åt unga lyser med sin frånvaro.

-        Det är chockerande att den borgerliga regeringen inte erkänner och tar tag i sitt största misslyckande – ungdomsarbetslösheten. Sverige behöver en regering som benämner problem vid dess rätta namn och tar krafttag för att göra något åt dem, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Åtta års borgerligt misslyckande
Under åtta år av borgerligt styre har regeringen misslyckats med sitt största vallöfte; att minska arbetslösheten. Lägg därtill att de svenska skolresultaten sjunkit som en sten i alla internationella mätningar under alliansens år vid makten.

-        Det här är regeringens sista budget innan valet i höst. Nu är det uppenbart att deras ambitionsnivå är för låg. Socialdemokraternas första prioritering är att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Stefan Löfven är beredd att införa en 90-dagarsgaranti. Det är motsatsen till regeringens passiva politik, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.