Ungdomsförbundsledarna sågs för killmiddag

I kölvattnet av första #metoo-uppropet bjöd Philip Botström in sina manliga ordförandekollegor i de politiska ungdomsförbunden till killmiddag. Igår kväll hölls killmiddagen och ungdomsförbundsledarna var alla eniga om att mer behöver göras för att motverka sexuella trakasserier inom politiken och samhället i stort.

Även ett problem inom politiken
I fredags startades uppropet #metoo i maktens korridorer som visar att sexuella övergrepp även begås inom politiken. Det är ett viktigt initiativ som bidragit till att sätta strålkastarljuset på sexuella övergrepp, sexism och tysthetskultur.

–Ungomsförbund är inte fredade från samhällsstrukturer, därför samlades vi manliga ungdomsförbundsledare för att diskutera vad vi kan göra åt det, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU

Enighet framåt
Alla ungdomsförbund som var med: SSU, Grön Ungdom, CUF, LUF, KDU och MUF var eniga om att det behöver göras mer för att motverka sexuella övergrepp och trakasserier i samhället i stort men också i de egna leden. Imorgon ska ansvariga tjänstemän och förtroendevalda i de politiska ungdomsförbunden ses för att diskutera det vidare på initiativ av Sandra Fogelberg (Grön Ungdom) initiativtagaren till #metoo i maktens korridorer.

-Vi manliga ungdomsförbundsledare måste agera förebilder för att skapa en kultur så att alla tjejer ska känna sig trygga att engagera sig i ett politiskt ungdomsförbund, avslutar Philip Botström.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Citat

Ungdomsförbunden är inte fredade från samhällsstrukturer, därför samlades vi manliga ungdomsförbundsledare för att diskutera vad vi kan göra åt det
Philip Botström
Philip Botström